Orange Polska odnotowało 102 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2013 r. wobec 51 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Strata operacyjna wyniosła 61 mln zł wobec 189 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3.157 mln zł w IV kw. 2013 r. wobec 3.482 mln zł rok wcześniej.

W okresie I-IV kw. 2013 r. spółka miała 294 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 855 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 12.923 mln zł w porównaniu z 14.141 mln zł rok wcześniej.

Reklama

Orange tłumaczy, że spadek przychodów w 2013 r. odzwierciedla przede wszystkim utratę -693 mln zł w wyniku decyzji regulacyjnych (głównie obniżek stawek MTR.

"Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów został ograniczony do 525 mln zł, tj. -3,7%. Przyczyniły się do tego niższe przychody z usług stacjonarnych, które – z wyłączeniem wpływu regulacji – zmniejszyły się o 417 mln zł, głównie z powodu strukturalnej erozji telefonii głosowej. Spadek tych przychodów został jednak w 4 kw. ograniczony do -64 mln zł wobec -74 mln zł w 3 kw., -172 mln zł w 2 kw. oraz -107 mln zł w 1 kw." - czytamy w komunikacie.

Reklama

W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-IV kw. 2013 r. wyniósł 1.428 mln zł wobec 1.184 mln zł zysku rok wcześniej.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.

Wyniki skomentował rzecznik Orange, Wojciech Jabczyński na swoim blogu:

"Dziś przedstawiliśmy wyniki Orange Polska za ubiegły rok i przyznam nieskromnie, że udało się nam sporo osiągnąć. Skupiliśmy się na realizacji naszej strategii i dobrze widać jej efekty. Naszą ofertę konwergentną Orange Open wybrało już 286 tys. klientów, to prawie dziewięciokrotny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku. Ograniczyliśmy spadek klientów telefonii stacjonarnej, co wbrew pozorom jest sukcesem i mieliśmy zarazem wyraźny wzrost liczby klientów komórkowych. Mamy ich teraz łącznie 15,325 mln. W 4 kwartale pozyskaliśmy najwięcej klientów postpaid od 2009 roku. W ubiegłym roku mocno modernizowaliśmy w sieć. Zasięg 3G wyraźnie się poprawił i wystartowaliśmy z LTE. A to nie koniec, bo w 2014 roku będziemy kontynuowali inwestycje. Sukcesem okazała się marka nju mobile, która z kwartału na kwartał zyskuje uznanie klientów. Korzysta z niej już 353 tys. użytkowników. Oznacza to, że tylko w 4 kwartale zyskała 150 tys. abonentów. Sporym wyzwaniem pozostaje wciąż stacjonarny dostęp do Internetu."

Oprac: ISB News, TJ