Na koniec 2013 r. liczba użytkowników telefonii VoIP umożliwiającej przesyłanie rozmów za pomocą sieci internetowej osiągnie w Polsce poziom 2,5 mln. Udział tego typu połączeń w całkowitym czasie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych rośnie. W 2012 r. wynosił 34 proc. i był o 5 p.p. większy niż przed rokiem – wynika z szacunków firmy badawczej PMR.
Jak wyliczyli jej eksperci, wartość rynku telekomunikacyjnego dla biznesu i w segmencie międzyoperatorskim spadnie w tym roku o 7 proc. i wyniesie 16,7 mld zł. W zeszłym roku spadła o 3,8 proc. Głównym powodem jest obniżka stawek MTR, czyli opłat za kończenie połączeń w innej sieci oraz dalszy spadek zainteresowania telefonią stacjonarną. Wyniki telekomów byłyby jeszcze gorsze, gdyby nie większe przychody z usług dodatkowych, w tym call center, infolinii i z telefonii VoIP.
Co sprawia, że telefonia VoIP staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza wśród klientów biznesowych? Takie usługi są znacznie tańsze niż tradycyjne telefony. – Dzięki telefonii IP jesteśmy w stanie obniżyć rachunki telefoniczne nawet o 80 proc. – mówi Michał Jakubowski, prezes zarządu easyCall, firmy oferującej usługi VoIP. Dodaje, że klienci wybierają tę technologię także dlatego, że mogą skorzystać z dodatkowych usług, takich jak wirtualna centrala. VoIP daje też możliwość przełączania i nagrywania połączeń i organizowania telekonferencji, ale też pełnej integracji z systemami używanymi przez call center.