Nasza gmina ma problem z następującym zwolnieniem. Chcemy zwolnić z opłaty targowej sprzedaż dokonywaną podczas imprez o charakterze promocyjnym, których organizatorem, współorganizatorem lub patronem jest nasz wójt. Czy możemy podjąć taką uchwałę?
Niestety takie zwolnienie jest przekroczeniem ustawowej delegacji przez radę gminy. Jeszcze raz podkreślenia wymaga, że na podstawie art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy może wprowadzić inne niż wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia, ale jedynie przedmiotowe.
Natomiast proponowane zwolnienie wskazuje na podmiot zwolniony, m.in. taki, który wspólnie z wójtem byłby współorganizatorem imprez o charakterze promocyjnym. To powoduje, że zwolnienie będzie miało znamiona mieszanego, czyli charakter przedmiotowo-podmiotowy.
W kontekście podanego zapisu warto dodać, że w orzecznictwie sądowym wskazuje się, iż granicą kompetencji rady gminy do stanowienia zwolnień w przedmiocie opłaty targowej jest dyspozycja art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Rada gminy nie może zatem wprowadzać innych zwolnień z tej opłaty niż zwolnienia przedmiotowe.
Nie ma natomiast prawa do wprowadzania zwolnień podmiotowych, bowiem te wynikają ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 15 grudnia 2008 r., sygn. akt SA/Bd 581/08). Wskazany kierunek rozważań wynika z uchwały kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 29 grudnia 2015 r., znak 28.279.2015.
Podstawa prawna
Art. 19 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 716 ze zm.).