Niestety takie zwolnienie jest przekroczeniem ustawowej delegacji przez radę gminy. Jeszcze raz podkreślenia wymaga, że na podstawie art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy może wprowadzić inne niż wynikające z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia, ale jedynie przedmiotowe.
Natomiast proponowane zwolnienie wskazuje na podmiot zwolniony, m.in. taki, który wspólnie z wójtem byłby współorganizatorem imprez o charakterze promocyjnym. To powoduje, że zwolnienie będzie miało znamiona mieszanego, czyli charakter przedmiotowo-podmiotowy.
W kontekście podanego zapisu warto dodać, że w orzecznictwie sądowym wskazuje się, iż granicą kompetencji rady gminy do stanowienia zwolnień w przedmiocie opłaty targowej jest dyspozycja art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Rada gminy nie może zatem wprowadzać innych zwolnień z tej opłaty niż zwolnienia przedmiotowe.
Nie ma natomiast prawa do wprowadzania zwolnień podmiotowych, bowiem te wynikają ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 15 grudnia 2008 r., sygn. akt SA/Bd 581/08). Wskazany kierunek rozważań wynika z uchwały kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 29 grudnia 2015 r., znak 28.279.2015.
Podstawa prawna
Art. 19 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 716 ze zm.).