Zgodnie z definicją z ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych droga o znaczeniu obronnym to droga publiczna lub jej odcinek, wyznaczona w okresie pokoju, przewidziana do wykorzystania w czasie pokoju, kryzysu lub wojny do wykonywania przewozów istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych (art. 4 pkt 11b).

Status drogi o znaczeniu obronnym nadają ministrowie

Taki status może zostać nadany zarówno drodze gminnej, powiatowej, wojewódzkiej, jak i krajowej. Nadają go wspólnie ministrowie infrastruktury i obrony – określają wykaz dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków. Są to drogi dostępne do powszechnego wykorzystywania, zazwyczaj położone w pobliżu jednostek wojskowych, poligonów, które jednak ze względu na parametry i ich położenie mają strategiczne znaczenie dla obronności państwa i zobowiązań sojuszniczych.

Na budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych mających taki status przeznaczony jest dodatkowy portfel środków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Co roku z budżetu MON do funduszu trafia 500 mln zł. Zarządca drogi otrzymuje pieniądze na sfinansowanie całości zadania obronnego na drogach, w tym na sporządzenie dokumentacji projektowej.

Finansowanie na drogę o znaczeniu obronnym

Gdy droga jest już umieszczona w wykazie tych dróg, żeby doszło do finansowania zadań, minister obrony narodowej musi zgłosić premierowi, w okresie od 1 do 31 stycznia, zadania rekomendowane do takiego wsparcia. Po ich zatwierdzeniu minister obrony informuje o tym ministra właściwego ds. transportu, który następnie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę o udzieleniu finansowania. Może to być też wsparcie wieloletnie.

Umowa o dofinansowaniu ma charakter niejawny i nie podlega udostępnieniu w trybie dostępu do informacji publicznej. Realizacja zadań wymaga ścisłego współdziałania i uzgadniania stosowanych rozwiązań pomiędzy inwestorem a stroną wojskową.©℗

OPINIA

Dodatkowe pieniądze na drogi ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg

ikona lupy />
Czesław Dykszak, przewodniczący Rady Powiatu Słupeckiego, wicestarosta słupecki w latach 2018–2024 / Materiały prasowe

Powiatowi słupeckiemu udało się w okresie od 2019 r. zrealizować inwestycje na drogach o znaczeniu obronnym o długości prawie 27 km, sfinansowane w 100 proc. ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Położenie i dynamiczny rozwój bazy wojskowej w Powidzu, w tym na rzecz wojsk sojuszniczych, stworzył szansę na poprawę standardu dróg powiatowych.

Dzięki temu powstała m.in. obwodnica Powidza i Przybrodzina. Obecnie powiat realizuje zadanie dotyczące połączenia bazy wojskowej w Powidzu z węzłem Słupca na autostradzie A2. Do końca 2027 r. powstanie prawie 15-km odcinek drogi.©℗