Przypomnijmy, Ministerstwo Sprawiedliwości od stycznia konsultuje przepisy, których celem jest usprawnienie działania biur rzeczy znalezionych nadzorowanych przez starostów. Właśnie przygotowało poprawioną wersję projektu. Propozycje resortu nadal budzą jednak zastrzeżenia ZPP. Związek domaga się, aby podmioty, do których zwróci się starosta o podanie danych dotyczących adresu osoby, której przedmiot został znaleziony, były zobowiązane do udzielenia takiej informacji.
RODO przeszkadza
– Ponawiamy naszą uwagę zgłoszoną do poprzedniej wersji projektu ze względu na to, że ma ona kluczowe znaczenie przy realizacji obowiązków wskazanych w ustawie przez starostę. Co prawda w odpowiedzi na naszą uwagę resort wskazał, że jest ona kierunkowo słuszna, nadal nie została ona jednak uwzględniona ani też nie dokonano pogłębionej analizy podmiotów, do których zobowiązanie ma być skierowane – wyjaśnia Patrycja Grebla-Tarasek z ZPP.
Przepis wskazuje, że starosta może zwrócić się do odpowiednich podmiotów o udzielenie informacji umożliwiających ustalenie adresu osoby uprawnionej do odbioru rzeczy.
– Niestety przepisy nie rozwiązują kwestii związanych z udostępnianiem danych osobowych. Przykładem może być sytuacja, z którą dziś zmagają się starostowie: operatorzy sieci komórkowej, powołując się na przepisy RODO, odmawiają udzielenia jakiejkolwiek informacji dotyczącej tego, że urządzenie (np. telefon z kartą SIM) należące do klienta tej sieci znajduje się w biurze rzeczy znalezionych – tłumaczy Patrycja Grebla-Tarasek.
7 dni na przekazanie informacji
Pomimo że klient jest w pełni uprawniony do odbioru swojego przedmiotu, operator w imię ochrony danych osobowych nie informuje go o tej możliwości, co de facto utrudnia odzyskanie zguby. Prowadzi to do sytuacji, w których osoby poszkodowane w wyniku zagubienia przedmiotu, z racji nadmiernej ochrony danych, nie mają pełnej wiedzy o możliwościach odzyskania swoich rzeczy. W przypadku gdy rzeczą znalezioną jest urządzenie telekomunikacyjne powiązane z kartą SIM, właściwy starosta powinien mieć prawo do uzyskania od operatorów sieci telekomunikacyjnych informacji umożliwiających ustalenie tożsamości właściciela urządzenia, w szczególności numeru telefonu powiązanego z daną kartą SIM oraz adresu, w celu umożliwienia zwrotu rzeczy właścicielowi. Operatorzy sieci telekomunikacyjnych (jak i inne podmioty, w tym przede wszystkim prywatne) powinni być zobowiązani do poinformowania właściciela za pomocą dostępnych środków komunikacji o tym, że jego urządzenie zostało znalezione i znajduje się w biurze rzeczy znalezionych. ZPP chce, aby mieli na to siedem dni od otrzymania stosownego wniosku od właściwego starosty. Dzięki temu łatwiej będzie można oddać zgubę właścicielowi. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt po konsultacjach publicznych