Często pytają o nie dyrektorzy szkół publicznych. Być może dlatego, że odpowiedź nie zawsze łatwo odszukać w przepisach. Kwestie związane z zatrudnieniem i ze zwalnianiem nauczycieli są bowiem uregulowane w kodeksie pracy oraz w Karcie nauczyciela. Trzeba też sięgać do orzecznictwa.

O co pytają na szkoleniach

Orzeczenie o niezdolności do pracy

PROBLEM Jak powinien postąpić dyrektor szkoły w sytuacji, gdy lekarz przeprowadzający badania okresowe lub kontrolne wydał orzeczenie o niezdolności do wykonywania pracy przez nauczyciela mianowanego?

ODPOWIEDŹ Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy – Karta nauczyciela (dalej: KN) dyrektor szkoły rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielem mianowanym, jeśli lekarz przeprowadzający badania okresowe lub kontrolne wydaje orzeczenie o jego niezdolności do wykonywania dotychczasowej pracy. Zatem wskazany przepis jednoznacznie wskazuje na obowiązek rozwiązania stosunku pracy. Dyrektor nie ma w tym zakresie żadnej swobody. Co więcej, do rozwiązania stosunku pracy na wskazanej podstawie dochodzi w ściśle określonym terminie. W myśl bowiem art. 23 ust. 2 pkt 2 KN „rozwiązanie stosunku pracy w razie orzeczenia przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy następuje z końcem tego miesiąca, w którym upływa okres jego czasowej niezdolności do pracy”. ©℗

Konsekwencje orzeczenia dotyczącego tylko jednego z dwóch stanowisk

PROBLEM Nauczyciel łączy dwa stanowiska w ramach jednego pensum. Orzeczenie lekarskie dotyczy niezdolności do pracy tylko na jednym ze stanowisk. Czy trzeba zwolnić nauczyciela z obu tych stanowisk? Czy stosunek pracy należy także rozwiązać, gdy nauczyciel zachował zdolność do pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy?

ODPOWIEDŹ Nawet jeśli orzeczenie o niezdolności do pracy dotyczy tylko jednego ze stanowisk łączonych przez nauczyciela w ramach uśrednionego pensum, to zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 3 KN stosunek pracy z nauczycielem mianowanym trzeba rozwiązać. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 18 stycznia 1990 r. (sygn. akt I PRN 39/89). Sąd jednoznacznie wskazał, że w takich przypadkach praca choćby na jednym ze stanowisk staje się niemożliwa, co wymusza zakończenie stosunku pracy. SN podkreślił, że stosunek pracy nauczyciela mianowanego stanowi nierozerwalną całość, a jakakolwiek częściowa niezdolność do pracy niweczy możliwość jego kontynuowania w pełnym zakresie.

Stosunek pracy trzeba rozwiązać także w przypadku, gdy nauczyciel zachował zdolność do pracy wyłącznie w niepełnym wymiarze czasu pracy. Sąd Najwyższy wskazał, że „za trwale niezdolnego do pracy w pełnym wymiarze zajęć na zajmowanym stanowisku w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 3 KN należy uznać także nauczyciela, który stał się trwale niezdolny do wykonywania pracy w pełnym wymiarze, chociaż zachował zdolność do jej wykonywania w niepełnym wymiarze”.

Artykuł 23 ust. 1 pkt 3 KN dotyczy bowiem niezdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, którą w rozumieniu przepisów Karty nauczyciela jest pełen wymiar zatrudnienia wynikający z warunków mianowania. W ww. wyroku SN podkreślił, że zdolność do pracy w ograniczonym zakresie nie spełnia warunków określonych dla pełnoprawnego wykonywania obowiązków nauczyciela mianowanego.

Dodajmy, że w tym przypadku Karta nauczyciela nie przewiduje możliwości zmiany wymiaru zatrudnienia nauczyciela mianowanego i zawarcia umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy. Nawet gdyby nauczyciel wyraził na to zgodę, pracodawca nie ma prawnych podstaw do przekształcenia stosunku pracy wynikającego z mianowania. Natomiast już po rozwiązaniu stosunku pracy zawartego poprzez mianowanie można ewentualnie z nauczycielem zawrzeć umowę o pracę w mniejszym wymiarze czasu godzin, o ile obie strony wyrażą na to zgodę. ©℗

Prawo do odprawy

PROBLEM Czy nauczycielowi mianowanemu przysługuje odprawa w przypadku rozwiązania stosunku pracy na podstawie orzeczenia lekarskiego o niezdolności do pracy?

ODPOWIEDŹ Tak, w przypadku rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 3 KN nauczycielowi mianowanemu przysługuje odprawa określona w art. 28 ust. 1 KN. Jej wysokość zależy od stażu pracy nauczyciela, a także od ostatnio pobranego przez nauczyciela jednomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Nie może ona jednak przekroczyć sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. ©℗

Ochrona radnego

PROBLEM Czy możemy rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem mianowanym, który dostał orzeczenie o niezdolności do pracy, jeśli jest on równocześnie radnym gminy lub jest objęty inną ochroną prawną?

ODPOWIEDŹ Zgodnie z tezą orzeczenia Sądu Najwyższego z 27 stycznia 2022 r. (sygn. akt II PSK 201/21) przepisy ochronne nie mają zastosowania, gdy rozwiązanie stosunku pracy jest obowiązkiem prawnym pracodawcy. Jednak pomimo powyższego wyroku w praktyce zdarza się, że sądy uznają ochronę trwałości stosunku pracy za obowiązującą. Aby uniknąć ryzyka sporu, zalecamy zatem przeprowadzenie konsultacji z odpowiednim organem, np. radą powiatu lub gminy (w przypadku radnych) lub ze związkami zawodowymi. Dzięki temu pracodawca dochowa należytej staranności, nawet jeśli ochrona w takich przypadkach jest wątpliwa. ©℗

Powództwo o ustalenie istnienia stosunku pracy

PROBLEM Nauczyciel wniósł powództwo o ustalenie istnienia stosunku pracy. Czy za okres pozostawania bez pracy należy się mu wynagrodzenie?

ODPOWIEDŹ Zdarza się, że nauczyciele dyplomowani i nauczyciele mianowani zatrudnieni w ramach umów okresowych (np. w związku z czasową nieobecnością innego nauczyciela czy w wyniku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji szkoły) po pewnym czasie kwestionują podstawę ich zatrudnienia w szkole, wskazując, że nie zaistniały przesłanki pozwalające na zawarcie z nimi umowy o pracę na czas określony. W takiej sytuacji nauczycielowi przysługuje roszczenie o ustalenie istnienia stosunku pracy zawartego przez mianowanie.

Gdy nauczyciel wytacza powództwo o ustalenie istnienia stosunku pracy, dyrektor szkoły powinien być świadomy również innych potencjalnych skutków prawnych wynikających z pozytywnego dla nauczyciela rozstrzygnięcia sądu. Jednym z kluczowych aspektów jest możliwość późniejszego dochodzenia przez nauczyciela wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy, zgodnie z art. 81 par. 1 kodeksu pracy. Wynagrodzenie to może zostać przyznane, jeśli nauczyciel wykaże, że w okresie pozostawania bez pracy zgłaszał gotowość do jej podjęcia.

Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 2 września 2003 r. (sygn. akt I PK 345/02), cechami charakterystycznymi „gotowości pracownika do wykonywania pracy” są: zamiar wykonywania pracy, faktyczna zdolność do podjęcia pracy, uzewnętrznienie gotowości do wykonywania pracy, a także pozostawanie w dyspozycji pracodawcy, czyli stan, w którym pracownik może na wezwanie pracodawcy niezwłocznie podjąć pracę (por. wyrok SN z 11 stycznia 2006 r., sygn. akt II PK 111/05; wyrok SN z 12 października 2007 r., sygn. akt I PK 117/07). ©℗

Gotowość do pracy

PROBLEM Kiedy można uznać, że nauczyciel był gotowy do wykonywania pracy (art. 81 kodeksu pracy)?

ODPOWIEDŹ Zgłoszenie gotowości do pracy oznacza wyraźne uzewnętrznienie przez pracownika zamiaru kontynuowania stosunku pracy i podjęcia obowiązków zawodowych w każdym momencie, gdy zostanie do nich dopuszczony. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 24 czerwca 2015 r. (sygn. akt I PK 230/14) gotowość do pracy może być okazywana przez różne, znane pracodawcy, zachowania pracownika lub osób działających w jego imieniu, m.in.:

  • poprzez bezpośrednie rozmowy z pracodawcą,
  • telefoniczne pytania o możliwość podjęcia pracy,
  • składanie pisemnych, e-mailowych lub SMS-owych deklaracji gotowości,
  • działania procesowe, z których jasno wynika wola podjęcia pracy.

Ważne jest, aby zgłoszenie gotowości było wystarczająco jasne i zrozumiałe dla pracodawcy. Sam tylko fakt wytoczenia powództwa o ustalenie istnienia stosunku pracy i podtrzymywania żądania w toku procesu nie wystarcza do uznania, że nauczyciel zgłaszał gotowość do pracy w okresie pozostawania bez zatrudnienia. Powyższe odnajduje potwierdzenie w orzecznictwie SN, zgodnie z którym wystąpienie przez pracownika z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy lub o dopuszczenie do pracy również może w powiązaniu z innymi faktami stanowić okoliczność potwierdzającą zgłoszenie gotowości do pracy. Jednakże sam „fakt prowadzenia procesu i podtrzymywania żądania ustalenia istnienia stosunku pracy na czas nieokreślony oraz przywrócenia do pracy nie jest wystarczający w świetle wymagań art. 81 par. 1 k.p. do uznania gotowości do pracy. Fakt ten dowodzi jedynie zamiaru podjęcia pracy po uzyskaniu pozytywnego orzeczenia sądu, nie jest jednak równoznaczny z istnieniem gotowości w okresie objętym sporem” (por. wyrok SN z 24 czerwca 2015 r., sygn. akt I PK 230/14; wyrok SN z 12 października 2007 r., sygn. akt I PK 117/07; wyrok SN z 20 listopada 2007 r., sygn. akt II PK 80/07; wyrok SN z 4 października 2013 r., sygn. akt I PK 70/13).

Warto dodać, że wynagrodzenie za okres pozostawania bez pracy, które może być zasądzone, może stanowić znaczące obciążenie finansowe dla placówki. W przypadku długotrwałego sporu koszty te mogą obejmować nawet kilka lat wynagrodzenia. Zatem w sytuacji gdy nauczyciel wytoczył powództwo o ustalenie istnienia stosunku pracy oraz wyraźnie i jasno komunikował, że jest gotowy w każdym momencie do kontynuowania zatrudnienia, którego nie może podjąć z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, dyrektor szkoły powinien rozważyć, czy w takim przypadku nie będzie zasadne przywrócenie go do pracy na czas toczącego się postępowania. ©℗