Tak wynika ze stanowiska Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS), które trafiło do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST). Jest to odpowiedź na problem zgłoszony przez Unię Metropolii Polskich (UMP), związany z rządowym programem wprowadzającym dodatek do wynagrodzenia w wysokości 1000 zł miesięcznie dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.

W wielu samorządach jest bowiem tak, że niektóre zadania z obszaru pomocy społecznej są powierzane podmiotom zewnętrznym, w tym organizacjom pozarządowym, na podstawie zawieranych z nimi umów. Przepisy nie regulują jednak tego, jak powinna wyglądać procedura przekazania im pieniędzy na wypłacenie dodatków motywacyjnych (pisaliśmy o tym: „Nie wiadomo, jak przekazywać pieniądze na dodatki”, DGP nr 178/24). W efekcie niektóre samorządy uważały, że wystarczające jest zawarcie aneksów do wcześniejszych umów dotacyjnych, a inne opowiadały się za podpisaniem odrębnych umów dotyczących przekazania pieniędzy, poprzedzonych ogłoszeniem konkursu.

Na wniosek UMP ten temat został poruszony na wrześniowym posiedzeniu zespołu ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej KWRSiT, na którym resort rodziny obiecał przygotowanie wytycznych w tej sprawie, ale dopiero teraz trafiły one do komisji. MRPiPS w swoim piśmie przypomina, że zgodnie z zapisami rządowego programu dodatek nie stanowi zwiększenia kwoty dotacji przyznanej w trybie art. 25 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1283), a więc zlecania wykonania zadania z zakresu pomocy społecznej organizacji pozarządowej lub innemu podmiotowi, który prowadzi działalność związaną z pomocą społeczną.

Resort wyjaśnia, że te przepisy należy interpretować w ten sposób, że choć źródłem finansowania zadań i dodatków motywacyjnych są środki pochodzące z budżetu państwa, to ich finansowanie musi być prowadzone odrębnie i być wyraźnie rozgraniczone. Jest to konieczne ze względu na różne ich przeznaczenie (na zadanie i na dodatki motywacyjne) i podstawy prawne finansowania (ustawa o pomocy społecznej, program). W takim sensie pieniądze otrzymane w ramach programu nie stanowią zwiększenia kwoty dotacji przyznanej na zadanie, tylko są odrębną kwotą dotacji, przeznaczoną tylko na dodatki motywacyjne.

Jednocześnie konieczność wyodrębnienia dwóch powyższych kategorii nie oznacza, że samorząd zawsze zawrze z organizacją pozarządową, której zleca zadanie z pomocy społecznej, dwie odrębne umowy: jedną na wykonywanie tego zadania i drugą na uregulowanie kwestii dotyczących dodatków motywacyjnych. Zdaniem MRPiPS wystarczy, jeśli w jednej umowie zostaną wyraźnie oddzielone zadanie z pomocy społecznej i jego finansowanie oraz dodatki motywacyjne i ich finansowanie.

– Odpowiedź resortu, choć nie zostało to w niej wprost wyartykułowane, rekomenduje aneksowanie umów na przekazanie pieniędzy na wypłatę dodatków motywacyjnych, a nie zawieranie do tego celu odrębnych umów – mówi Arkadiusz Dudek, kierownik działu prawnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu. ©℗