statystyki

Intensywna cyfryzacja samorządów

autor: Sylwia Czubkowska02.08.2016, 07:38; Aktualizacja: 02.08.2016, 08:33
komputer-haker-internet

Budowany jest w technologii chmurowej. Wszystko po to, by urzędy skłonić do wprowadzenia e-obiegu dokumentówźródło: ShutterStock

Elektroniczny obieg dokumentów, internet dla szkół, terminale do płatności online w gminach. Resorty cyfryzacji i rozwoju prześcigają się w pomysłach nowych rozwiązań. Tylko czy nowinki się przyjmą?

Do końca lata mają być przedstawione szczegóły projektu EZD RP, czyli jednolitego systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji rządowej, który ma być dostępny także dla samorządów. I wreszcie wprowadzić elektroniczny obieg dokumentów z prawdziwego zdarzenia. EZD RP to połączenie już wdrożonego i coraz popularniejszego w samorządach systemu opracowanego w urzędzie wojewody podlaskiego – EZD PUW. W systemie tym funkcjonuje już cała sieć współpracujących ze sobą urzędów rządowych, samorządowych oraz uczelni wyższych. Do prac nad nim włączono Centralny Ośrodek Informatyki oferujący system eDOK. – W efekcie ma powstać jeden standard, który nie będzie obowiązkowy do zastosowania, ale który ma być dostępny dla wszystkich urzędów rządowych i samorządowych, tak by była szansa ujednolicenia pracy. Ma mieć otwarte API, czyli dostęp do kodu źródłowego, dzięki czemu każdy urząd będzie mógł go dostosować do swoich potrzeb – tłumaczy Krzysztof Szubert, doradca ministra cyfryzacji ds. e-administracji. EZD ma być dostępny dla wszystkich platform i systemów.

Budowany jest w technologii chmurowej. Wszystko po to, by urzędy skłonić do wprowadzenia e-obiegu dokumentów. Faktycznego, bo choć w administracji rządowej i samorządowej takich systemów wdrożono już wiele, to – jak wynika choćby z ostatniego badania „Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej” – 6 na 10 urzędów samorządowych stosuje tradycyjny system obiegu dokumentacji, jedynie wspomagany wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych. Wciąż ten papierowy archaiczny sposób wykorzystuje się jako podstawowy do załatwiania spraw. Tylko w 5 proc. urzędów samorządowych całkowicie zrezygnowano z papierowych dokumentów.

– Przestawienie się na powszechny obieg elektroniczny jest potrzebne, ale to nie będzie proste, bo stosowanych rozwiązań jest bardzo dużo i nowy system nie tyle powinien je zastąpić, ile się z nimi połączyć i odpowiednio przekierowywać treści – tłumaczy dr Jan M. Czajkowski, ekspert Związku Miast Polskich ds. cyfryzacji. – Samorządy mogą próbować dostosować udostępniony przez rząd system do własnych potrzeb, ale e-obieg musi być ściśle powiązany ze strukturą danego urzędu, z wypracowanymi procesami – dodaje.


Pozostało jeszcze 46% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane