Wojewodowie przejmą kompetencję do tworzenia WRDS od marszałków województwa. Ci ostatni sygnalizowali brak środków (przekazywanych jako dotacja celowa) na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem lokalnych rad. Koszty funkcjonowania WRDS przewyższały zakładane wydatki. Dlatego – zdaniem projektodawcy – zasadne jest przejęcie omawianego zadania przez organ administracji rządowej w terenie bez konieczności zwiększania pieniędzy na ten cel.
Zgodnie z projektem wojewoda będzie postanawiać o utworzeniu lub likwidacji rady oraz decydować o powołaniu i odwołaniu jej członków. Obsługę WRDS zapewni biuro wojewódzkiej rady dialogu społecznego, będące komórką organizacyjną urzędu wojewódzkiego. Tworzenie i zapewnienie funkcjonowania rad stanie się zadaniem własnym administracji rządowej, realizowanym przez wojewodę i finansowanym w ramach limitu wydatków w części 85 – Wojewodowie. Oznacza to, że środki przewidziane na dotacje celowe dla marszałków będą w dyspozycji wojewodów na zapewnienie funkcjonowania WRDS (z wyjątkiem roku 2016 r., w którym to marszałek finansował działalność WRDS i dotacja na ten cel została przekazana). Pozostałe środki na wydatki związane z funkcjonowaniem rad do końca 2016 r. zapewni wojewoda w ramach środków przewidzianych na funkcjonowanie urzędu wojewódzkiego.
Projekt przewiduje także, że powołane już rady będą kontynuować swoją działalność na zasadach określonych w projekcie nowelizacji. Wojewodowie będą musieli przejąć obsługę rady w ciągu 14 dni od wejścia w życie ustawy (zacznie obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia). Projektodawca uzasadnia tak krótki termin potrzebą zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania WRDS.
Przepisy przejściowe przewidują też, że w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy marszałkowie województwa przekażą wojewodzie rozliczenia dotacji celowej wydatkowanej na zwrot wydatków na działalność WRDS poniesionych w 2016 r.