Również w lipcu i sierpniu w niesamorządowej placówce oświatowej należy się dotacja na wszystkie dzieci, które mają status ucznia albo przedszkolaka. Nawet jeśli w tym czasie jest ustalona przerwa wakacyjna.

Uczniowie, także czasowo nieobecni, pozostają uczniami konkretnej szkoły, o ile wcześniej nie została rozwiązana z ich rodzicami umowa o kształceniu. Zdziwienie może budzić kwestionowanie prawa do dotacji w okresie wakacyjnym. Takie sytuacje są coraz rzadsze, również na skutek prawidłowych rozstrzygnięć samorządowych kolegiów odwoławczych, jednak nadal się zdarzają.

Jeśli gmina nie wypłaca środków za miesiące wakacyjne, warto się powołać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 marca 2022 r. (sygn. Akt I GSK 1711/21). Sąd w uzasadnieniu wyraźnie wskazał, że okresowa nieobecność dziecka, spowodowana choćby przerwą wakacyjną czy chorobą, nie powoduje utraty statusu przedszkolaka. Zatem placówka, która nie skreśliła przecież tego dziecka z listy, zachowuje prawo do dotacji także za okres takiej krótkotrwałej, przemijającej nieobecności. Przedszkola ponoszą bowiem wydatki związane ze swoim funkcjonowaniem przez cały rok. Nie ma podstaw, by ograniczać im dotacje do miesięcy, w których faktycznie przebywają w nich dzieci. Pogląd ten podzieliło Ministerstwo Edukacji Narodowej (pkt 7 i 8 pisma DE-3-AR/DJ-339-10/2006 z 5 września 2006 r.). Przerwy wakacyjne ustanawiane w przedszkolu przez organ prowadzący niejednokrotnie służą wykonywaniu prac porządkowych, remontowych, uzupełnianiu dokumentacji, opracowywaniu planów, programów i metod nauczania. Pracownicy świadczą w miesiącach wakacyjnych pracę na rzecz placówki, za którą oczywiście należy im się wynagrodzenie (chociaż pewna ich część przebywa na urlopach). Organ prowadzący jest zaś zobowiązany do ponoszenia uzasadnionych wydatków służących utrzymaniu placówki, np. do zapłaty czynszu najmu czy opłat eksploatacyjnych.

Zgodnie z art. 94 ustawy – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy – 31 sierpnia następnego roku. Z treści rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1211) wynika zaś, że rok szkolny obejmuje nie tylko zajęcia dydaktyczne, lecz także planowane przerwy w zajęciach, takie jak ferie czy wakacje, kiedy to jednostki oświatowe nadal ponoszą koszty. Dlatego zasadnie ustawodawca określił dotację w art. 211 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.) jako kwotę roczną, a jedynie wypłacaną w 12 częściach na każdego ucznia.

Niepubliczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, publiczne i niepubliczne przedszkola otrzymują więc na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym odpowiednio w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego albo stanowiącej 75 proc. lub 100 proc. wydatków bieżących ustalonych w budżecie danej gminy.

Skoro dotacja jest przekazywana na każdego ucznia, wypłaca się ją także na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, ucznia, wychowanka lub uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych będącego w danym miesiącu roku budżetowego dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem lub uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce. W rezultacie, choć przedszkole w wakacje realizuje jedynie zajęcia opiekuńcze, otrzymuje wciąż wyższą dotację na dziecko z orzeczeniem.

Co więcej, dotacja należy się też na absolwenta. Skoro rok szkolny kończy się 31 sierpnia, będzie ona również wypłacana na sześciolatka czy ucznia kończącego ósmą klasę aż do września. Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 czerwca 2011 r. (OPK 11/01), osoba ubiegająca się o przyjęcie do innej szkoły w okresie wakacji pozostaje w trakcie nauki w szkole, w której jest absolwentem. Tym samym na takiego ucznia/przedszkolaka jest należna dotacja w dotychczasowej placówce.

Ciekawy wyrok wydał Sąd Okręgowy w Koszalinie 7 czerwca 2016 r. (sygn. VII Ca 164/16). W uzasadnieniu wskazał, że dotacja służy dofinansowaniu przedszkolaka przez cały rok oraz w miesiącach wakacyjnych, mimo że przedszkole w tych miesiącach nie prowadzi zajęć, nawet gdy umowa z rodzicami jest zawarta do końca czerwca. Rodzice, zawierając umowę do 31 sierpnia, mogliby bowiem się obawiać, że będą obowiązani do zapłaty czesnego za te miesiące. Ale gmina za czas wakacji musi zapłacić placówce.

Powyższe rozważania prowadzą do dwóch podstawowych wniosków. Po pierwsze, w miesiącach wakacyjnych (lipiec, sierpień) organowi prowadzącemu przedszkole lub szkołę jest należna dotacja uczniów, choćby w tym czasie byli czasowo nieobecni lub przedszkole miało zaplanowaną przerwę wakacyjną. Po drugie, dotacja powinna zostać ustalona na podstawie liczby uczniów, którzy faktycznie mają w danej jednostce oświatowej status ucznia lub przedszkolaka, a także absolwenta. ©℗