statystyki

Zasady profilowania są informacją publiczną

autor: Michalina Topolewska01.06.2016, 07:11; Aktualizacja: 01.06.2016, 09:30
urzędnik

Panoptykon wskazuje, że wprowadzenie profilowania miało zapewnić większą efektywność działania urzędów pracy i sprawić, że pomoc udzielana bezrobotnym będzie miała zindywidualizowany charakter.źródło: ShutterStock

Przydzielanie osób bez pracy do konkretnych kategorii jest nieprzejrzyste i odbywa się w sposób automatyczny. Powoduje też ograniczenie form aktywizacji.

Na potrzebę zmian w procedurze profilowania bezrobotnych wskazuje Fundacja Panoptykon w piśmie skierowanym do Stanisława Szweda, ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Organizacja przedstawiła w nim zastrzeżenia w stosunku do obowiązujących przepisów (w ubiegłym roku przygotowała szczegółowy raport w tej sprawie).

Panoptykon wskazuje, że wprowadzenie profilowania miało zapewnić większą efektywność działania urzędów pracy i sprawić, że pomoc udzielana bezrobotnym będzie miała zindywidualizowany charakter. Tyle że sam proces, który sprowadza się do tego, że system informatyczny na podstawie analizy danych dotyczących bezrobotnego kwalifikuje go do jednego z trzech profili pomocy, odbywa się w sposób automatyczny oraz nieprzejrzysty.

Panoptykon zwraca też uwagę, że osoby poddające się tej procedurze nie wiedzą, jaki wpływ na przydzielenie do konkretnego profilu mają odpowiedzi na pytania zadawane przez pracownika urzędu. Co więcej, system kategoryzowania opiera się na uproszczeniach, bo np. zakres przyczyn pozostawania bez pracy nie obejmuje bezdomności czy pobytu w zakładzie karnym, które utrudniają wielu osobom znalezienie zatrudnienia. Dodatkowo każdy profil w założeniu miał być „tak samo dobry”. Jednak katalog form aktywizacji, które są do nich przyporządkowane, pokazuje, że najmniej atrakcyjne instrumenty są skierowane do osób zaliczonych do trzeciego profilu (trafiają do niego osoby długotrwale bezrobotne).


Pozostało jeszcze 70% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane