Czy w uchwale w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości, które stanowią regionalną pomoc inwestycyjną dla przedsiębiorców, można zobowiązać beneficjentów, aby w określony sposób informowali opinię publiczną o uzyskaniu takiego wsparcia z gminy? Chodzi np. o umieszczenie informacji z logo gminy na stronie internetowej firmy lub inne oznaczenia graficzne, umieszczane np. w siedzibie firmy.

Pytanie czytelnika dotyczy zwolnienia z podatku od nieruchomości, ustalanego na podstawie specjalnej uchwały rady gminy, podejmowanej na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Z tego przepisu wynika, że „rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw”. Uzupełnienie upoważnienia ustawowego dla rady gminy w tym zakresie stanowi dodatkowo art. 20d u.p.o.l. W jego ust. 1 postanowiono, że: „Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, warunki udzielania zwolnień stanowiących pomoc publiczną, o których mowa w:

1) art. 7 ust. 3,

2) art. 12 ust. 4

– mając na uwadze zapewnienie zgodności udzielania pomocy z warunkami dopuszczalności tej pomocy określonymi w przepisach Unii Europejskiej”.

Ponadto art. 20d ust. 2 stanowi, że projekt uchwały rady gminy przewidujący udzielanie pomocy publicznej, który nie uwzględnia warunków określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie ust. 1, podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, chyba że projekt ten przewiduje:

1) udzielanie pomocy w ramach wyłączeń grupowych,

2) udzielanie pomocy de minimis.

Regionalna pomoc inwestycyjna

Skoro mowa o tzw. regionalnej pomocy inwestycyjnej, to należy również wspomnieć o regulacjach z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną, pomoc na infrastrukturę lokalną, pomoc na rzecz regionalnych portów lotniczych oraz pomoc na rzecz portów. Określa ono warunki udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych, stanowiących pomoc publiczną, wprowadzanych w drodze uchwał rad gmin na podstawie art. 7 ust. 3 lub art. 12 ust. 4 u.p.o.l. Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że: „Pomoc może być udzielana jako:

1) regionalna pomoc inwestycyjna,

2) pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego,

3) pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną,

4) pomoc na infrastrukturę lokalną,

5) pomoc na rzecz regionalnych portów lotniczych,

6) pomoc na rzecz portów

– do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 traktatu (Dz.Urz. UE z 2014 r. L 187 s. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji UE nr 651/2014”.

Co może organ stanowiący

Warto odnotować najnowsze rozstrzygnięcie nadzorcze podjęte w stosunku do uchwały rady gminy w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości ukierunkowanej właśnie na regionalną pomoc inwestycyjną. Kolegium RIO w Gdańsku w uchwale nr 045/g315/P/25 z 14 marca 2024 r.; (https://bip.gdansk.rio.gov.pl) zakwestionowało zapis o treści: „1. W okresie korzystania ze zwolnienia podatkowego uzyskanego na podstawie uchwały przedsiębiorca zobowiązany jest do informowania opinii publicznej o pomocy otrzymanej ze środków budżetu Gminy (…) poprzez umieszczenie bannera graficznego z logotypem Gminy (…) zawierającego hasło «inwestycja objęta regionalną pomocą inwestycyjną udzieloną przez Gminę (…..)» na stronie internetowej przedsiębiorcy (o ile ten taką posiada) wraz z linkowaniem do strony https://debrzno.pl oraz na tabliczce informacyjnej zamieszczonej w widocznym miejscu na inwestycji, przy czym wymiary tabliczki nie mogą być mniejsze niż 42 cm (wysokość) na 29,7 cm (szerokość). 2. Logotyp Gminy (…) w formie pliku grafiki wektorowej zostanie przekazany przedsiębiorcy przez upoważnionego przez Burmistrza (…) pracownika Urzędu Miejskiego w (…)”.

W ramach argumentacji prawnej organ nadzoru wskazał m.in., że przytoczone zapisy w uchwale naruszają w sposób istotny art. 7 ust. 3 u.p.o.l., który stanowi, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust.1 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Jak podkreślono, z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że organ stanowiący gminy ma upoważnienie do ustanowienia w przedmiotowej uchwale jedynie innych niż ustawowe przedmiotowych zwolnień od podatku od nieruchomości, a nie do ustalania norm prawnych nakładających na beneficjentów tych zwolnień dodatkowe obowiązki, w tym w zakresie informowania opinii publicznej o otrzymanej pomocy.

Akt prawa miejscowego

Jak podkreśliła gdańska RIO, brak jest delegacji ustawowej dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do nakładania na przyszłych beneficjentów przedmiotowych zwolnień omawianych obowiązków. W konsekwencji, zdaniem organu nadzoru, przytoczone zapisy uchwały wykraczają poza podstawę prawną do jej podjęcia. Dodatkowo RIO przypomniała, że zgodnie z art. 94 zd. 1 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Ponadto – stosownie do par. 115 w zw. z par. 143 załącznika do rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” – w aktach prawa miejscowego zamieszcza się tylko przepisy regulujące sprawy przekazane do unormowania w przepisie upoważniającym (upoważnieniu ustawowym). „Realizując kompetencję prawodawczą, organ stanowiący JST musi zatem ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu ustawowym. Zgodność z prawem aktu wydawanego na podstawie tego upoważnienia polega natomiast na pełnym zrealizowaniu tego upoważnienia bez możliwości wybiórczego, dowolnego czy też częściowego stosowania przepisu” – wskazała gdańska RIO. Końcowo przypomniała, że omawiana uchwała jest aktem prawa miejscowego w rozumieniu art. 40 ust. 1 u.s.g., gdyż jest adresowana do bliżej nieokreślonego kręgu podmiotów oraz ma charakter generalny i abstrakcyjny. Oznacza to, że regulacje w niej zawarte powinny w sposób pełny i kompleksowy wyczerpywać delegację nałożoną przez ustawodawcę. Uzupełniająco podano, że przepisy rozporządzenia wydanego na postawie delegacji ustawowej określonej w art. 20d ust. 1 u.p.o.l. również nie przewidują możliwości nakładania przez organ stanowiący gminy tego rodzaju obowiązków na beneficjentów zwolnień z ww. podatków.

By podsumować: nie ma podstaw, aby w uchwale w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości ujmować zapisy odnoszące się do obowiązków podatników w zakresie promowania przyznawanego im zwolnienia (w tym przez logotypy gminy). Uchwała rady gminy nie może regulować tej materii. Warto jednak dodać, że kwestia informowania o uzyskaniu wsparcia stanowiącego regionalną pomoc inwestycyjną dla przedsiębiorcy może zostać uregulowana np. w ramach zarządzenia organu wykonawczego, czyli w opisanym przypadku – w zarządzeniu wójta gminy. ©℗