Tak orzekł wczoraj Trybunał Konstytucyjny. To oznacza duży problem dla gmin, które nałożyły już na przedsiębiorców kary za niedostosowanie się do uchwały krajobrazowej. Dla tych, którzy usunęli reklamy – otwiera się droga do żądania rekompensaty.

Sędziowie TK uznali, że art. 37a ust. 9 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.; dalej: u.p.z.p.) jest niezgodny z konstytucją. Przewiduje bowiem, że w uchwale krajobrazowej mogą być określone warunki i termin na dostosowanie do niej legalnie postawionych tablic i urządzeń reklamowych (co często oznacza ich usunięcie), ale nie zakłada prawa do odszkodowania z tego tytułu (patrz: tabela).

Wywłaszczenie – tak, ale za odszkodowaniem

– Trybunał uznał za słuszną tzw. szeroką koncepcję wywłaszczenia, która zakłada, że jest to w zasadzie wszelkie pozbawienie lub ograniczenie przysługującego podmiotowi prawa własności, bez względu na formę, zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego – podkreślił sędzia sprawozdawca Rafał Wojciechowski. A w takim przypadku – jako że wywłaszczenie to dokonywane jest na cele publiczne – podmiotowi przysługuje odszkodowanie, o którym mowa w art. 21 ust. 2 konstytucji.

Pytanie o zgodność art. 37a ust. 9 u.p.z.p. z konstytucją skierował do TK Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch sprawach, w których zaskarżono uchwały krajobrazowe z Opola i Gdańska. NSA nie kwestionował tego, że nakaz usunięcia nośników reklamowych, motywowany dbałością o dobro wspólne, jakim pozostaje przestrzeń publiczna, jest dopuszczalny. Wątpliwości sądu budził brak odpowiedniego mechanizmu, który rekompensowałby pozbawienie prawa do korzystania z mienia oraz wyrządzenie tym samym szkody legalnej.

Trybunał podzielił te wątpliwości. Wskazał, że norma wywodząca się z art. 21 ust. 2 konstytucji obejmuje wszelkie formy godzenia w ochronę prawa własności, a więc również jego ograniczenie, a nie tylko pozbawienie go. TK zwrócił uwagę, że przyjęcie przez organ gminy uchwały krajobrazowej, będącej aktem prawa miejscowego, jest motywowane interesem publicznym. Samorząd w ten sposób chce doprowadzić do tzw. ładu reklamowego w przestrzeni urbanistycznej.

– Skutkiem takiego działania jest godzenie w prawa majątkowe właścicieli tablic i nośników powstałych przed wejściem w życie tej uchwały, na podstawie ważnych pozwoleń na budowę. Właściciele są bowiem zmuszeni do usunięcia tablic i nośników, objętych uchwałą, na własny koszt i bez zapewnienia odszkodowania – wskazał TK. Trybunał podkreślił, że tak sformułowane przepisy u.p.z.p. nie różnicują grup podmiotów, które swoją działalność prowadzą legalnie, na podstawie prawomocnych pozwoleń, i takich, które wzniosły banery reklamowe bez odpowiednich pozwoleń.

Co dalej?

Wyrok TK wejdzie w życie z dniem ogłoszenia, sędziowie nie zdecydowali o odroczeniu utraty mocy niekonstytucyjnej normy.

– Wyrok odnosi przewidziany w art. 190 ust. 3 konstytucji skutek w postaci uchylenia zakwestionowanego przepisu w części, która odnosi się do wzniesionych legalnie (na podstawie zgody budowlanej) tablic reklamowych lub urządzeń. Skutek ten nie wpłynie co prawda na formę tekstową przepisu art. 37a ust. 9 u.p.z.p. – jego brzmienie po wyroku TK będzie takie jak dotąd – ale wpłynie na interpretację tego przepisu. Nie będziemy go już mogli odnosić do legalnych nośników – wskazuje Agata Legat, radca prawny z Kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners.

Będzie to miało wpływ na rozstrzygnięcia w postępowaniach dotyczących uchwał krajobrazowych w innych miastach, np. w Sosnowcu, zawieszonych przez sądy administracyjne w związku z oczekiwaniem na rozstrzygnięcie TK. Jeśli zapadnie decyzja nakazująca usunięcie legalnego nośnika reklamowego, niezgodnego z uchwałą krajobrazową, lub nakładająca karę w związku z jego nieusunięciem, firmy reklamowe będą mogły wnieść skargę o wznowienie postępowania – zgodnie z art. 145 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.) – w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia TK.

– Kwestia wznowienia postępowania to jedno, ale drugą kwestią będzie możliwość ubiegania się o stosowne odszkodowanie, gdy wykonano decyzję administracyjną (np. usunięcia legalnego obiektu) – podkreśla Joanna Maj, radca prawny z SWK Legal.

Firmy mogą mieć problem z wykazaniem na drodze cywilnej, że działanie organu, który opierał się na obowiązującym przepisie ustawy, było bezprawne (szerzej pisaliśmy o tym w artykule „Wyrok TK może zniechęcić gminy do uchwał krajobrazowych”, DGP nr 237/2023). ©℗

Wywłaszczenia na cele publiczne tylko za odszkodowaniem

Zakwestionowane przez TK regulacje Przepisy konstytucji, z którymi są niezgodne
Art. 37a ust. 9 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Art. 21 w zw. z art. 2 Konstytucji RP
Uchwała, o której mowa w ust. 1*, określa warunki i termin dostosowania istniejących w dniu jej wejścia w życie obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych, nie krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. Art. 211. Rzeczpospolita Polska chroni własność i prawo dziedziczenia.2. Wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem.Art. 2Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.

* Tzw. uchwała krajobrazowa określająca zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

orzecznictwo