Goście z Ukrainy to dla oferujących im
pomoc gospodarstw domowych wzrost produkowanych odpadów. Nie ma więc nic dziwnego i nadzwyczajnego w tym, że gminy chcą mieć kontrolę, ile osób i gdzie przebywa. W tym celu dążą do aktualizowania deklaracji śmieciowych przez swoich mieszkańców. Nie wszyscy jednak chcą to robić. Jak ich do tego zmusić, przekonać? – Uzależnić wypłatę 40 zł za zakwaterowanie i wyżywienie od aktualizacji deklaracji śmieciowej – mówią niektórzy. Czy mają rację? Czy gminy mogą iść tą drogą?
Zarówno w specustawie ukraińskiej, jak i w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy brak jest jakichkolwiek przepisów, z których wynikałaby możliwość uzależniania przyznania świadczenia pieniężnego od uregulowania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – stwierdza dr Magdalena Niziołek, radca
prawny. – Nie jest to również związane z dokonaniem wcześniej zmiany deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – dodaje Maciej Kiełbus, prawnik z kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners.
Magdalena Niziołek przypomina ponadto, że w art. 13 ust. 2 specustawy ukraińskiej wskazano, że zadania dotyczące wypłaty świadczeń za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy są zadaniami z zakresu administracji rządowej zleconymi gminie, a środki przeznaczone na ich realizację zapewnia wojewoda. Tak więc – dodaje – bezpodstawne byłoby uzależnianie przyznania tego wsparcia od uregulowania opłat za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, które należą do zadań własnych gminy.
Są jednak prawnicy – jak Mateusz Karciarz z kancelarii radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy – którzy widzą światełko w tunelu dla takich praktyk. Dopuszcza on bowiem, że złożenie deklaracji śmieciowej mogłoby być teoretycznie potwierdzeniem niejako tego, że uchodźcy są zakwaterowani w pomieszczeniu, które nie zagraża życiu lub zdrowiu ludzi (par. 3 ust. 4 rozporządzenia). Jak wyjaśnia, gmina mogłaby uznać, że brak zapewnienia właściwego odbioru odpadów komunalnych z terenu
nieruchomości (który to odbiór jest w pewnym sensie konsekwencją złożenia wspomnianej deklaracji) oznacza niezapewnienie odpowiednich warunków sanitarnych miejsca zakwaterowania – a to z kolei może zagrażać co najmniej zdrowiu i być podstawą wstrzymania wypłaty świadczenia. Taka sytuacja – przyznaje mecenas – mogłaby jednak dotyczyć wyłącznie przypadku, kiedy z danej nieruchomości dotychczas wcale nie odbierano odpadów (czy to w ramach gminnego systemu, czy też na podstawie cywilnoprawnej umowy z podmiotem odbierającym odpady), względnie gdy dotychczasowy sposób odbioru był niewystarczający (np. odbiór odpadów odbywał się dotychczas raz na kwartał).
Nie dla wszystkich jednak jest to tak oczywiste. Nie zgadza się z tym np. Magdalena Niziołek. – Kwestia uregulowania opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi z pewnością nie mieści się w „warunkach zakwaterowania i wyżywienia”, od weryfikacji których gmina, zgodnie z par. 3 ust. 3 rozporządzenia może uzależnić przyznanie lub wypłatę świadczenia. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany lokal był zamieszkiwany, czy też nie – uważa prawniczka.
A co na to wszystko Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji? Procedurę weryfikacji wpływających wniosków zostawia samorządom – wynika z odpowiedzi udzielonej na pytanie DGP.
Prawem miejscowym się nie da
Żeby wprowadzić w gminie ograniczenie przy wypłacaniu środków osobom zapewniającym zakwaterowanie i wyżywienie Ukraińcom, niezbędne jest, jak przypomina dr hab. Stefan Płażek z Zakładu Prawa Samorządu Terytorialnego UJ, podjęcie odpowiedniej uchwały. Nie wyobraża on sobie, by jakikolwiek samorząd zdecydował się na coś takiego bez wprowadzenia przepisu prawa miejscowego działającego w stosunku do wszystkich osób przebywających w gminie. Ale, jak dodaje ekspert, musiałaby być podstawa do podjęcia takiej uchwały. Tak samo uważa Krzysztof Gruszecki, radca prawny. – Racjonalny ustawodawca, jeśli chce wprowadzić takie ograniczenie, stosuje odpowiednie przepisy. Przykładowo w przypadku dodatków mieszkaniowych, które mają podobną funkcję, ustawodawca wprowadził rozwiązanie, że jeżeli ktoś zalega z niektórymi świadczeniami, to prawo do dodatku mu nie przysługuje. Albo że będą dokonywane potrącenia. Jednak w ramach kryteriów otrzymania dodatku jest wywiązywanie się z obowiązków. Przy świadczeniu za zapewnienie noclegu i wyżywienia dla osób z Ukrainy nie ma takich rozwiązań i nie można tego domniemywać – wyjaśnia. Również sędzia NSA i pracownik UJ dr hab. Kazimierz Bandarzewski jest zdania, że rada gminy nie ma podstawy prawnej do nałożenia obowiązków na tych mieszkańców. Przy czym wskazuje, że jeżeli ktoś zaprosił osoby z Ukrainy do lokalu niezamieszkanego, to powinien złożyć deklarację, że ten lokal stał się lokalem zamieszkanym i ustalić wysokość opłaty zgodnie z uchwałą rady gminy. Co, jeśli tego nie zrobi? Nie może to być powodem odmowy przyznania świadczenia, ale – jak wskazuje Krzysztof Gruszecki – można by się zastanowić nad ewentualną możliwością ściągnięcia zaległości ze środków przyznanych na pomoc uchodźcom.
Można też rozważyć sytuację, w której gmina najpierw wezwie mieszkańców, którzy udzielają schronienia Ukraińcom, do złożenia zmienionych deklaracji za odpady albo wręcz do wypełnienia ich po raz pierwszy, jeśli chodzi o obiekty, które były do tej pory niezamieszkane, a następnie zaoferuje im zwolnienia z opłat za śmieci. I niektóre samorządy na taki krok już się zdecydowały. Jednak czy słusznie? Prawnicy przypominają, że art. 6 k ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach pozwala wprawdzie radzie gminy na odstąpienie od pobierania opłat od niektórych właścicieli nieruchomości, ale tylko tych, którzy mają niskie dochody (według kryteriów uprawniających do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej). Ponieważ Ukraińcy nie mają obecnie prawie żadnych dochodów, mogliby pod to zwolnienie podpadać. Przy czym należy pamiętać, że podjęcie takiej uchwały przez radnych nie mogłoby dotyczyć tylko osób z Ukrainy, lecz wszystkich mieszkańców, którzy spełniają kryterium dochodowe (więcej na ten temat na s. C4-5).
A co, jeśli za brak deklaracji śmieciowej lub jej aktualizacji gmina odmówi świadczenia za zapewnienie Ukraińcom noclegu i wyżywienia? Do jakiego sądu mieszkaniec ma wówczas złożyć skargę? Choć zdaniem wielu prawników decyzja JST powinna zostać podjęta w trybie administracyjnym, a więc i odmowa rozpatrywana w takim postępowaniu, to ustawodawca uważa inaczej. W przyjętej właśnie przez Sejm nowelizacji specustawy ukraińskiej jest wyraźnie wskazane, że w sprawach tego świadczenia nie wydaje się decyzji administracyjnych oraz nie stosuje się kodeksu postępowania administracyjnego. Zaś w razie sporu podmiot, który złożył wniosek o świadczenie, może wystąpić z powództwem przeciwko gminie. – Ale sąd powszechny nie może decydować, czy ktoś dostanie, czy nie dostanie wsparcia na pomoc dla obywateli z Ukrainy – nie ma wątpliwości Kazimierz Bandarzewski. Jest zdania, że właściwy będzie sąd administracyjny. W jego ocenie należy potraktować przyznanie ww. świadczenia jako akt w rozumieniu art. 3 par 2 pkt 4 prawa postępowania przed sądami administracyjnymi (inny niż decyzje czy postanowienia administracyjne, ale także podlegający kontroli sądów administracyjnych – red.). Wówczas osoba, która będzie niezadowolona z wysokości świadczenia za zapewnienie pomocy Ukraińcom, mogłaby wnieść skargę do sądu administracyjnego. Z kolei brak wydania aktu (a więc nieprzyznanie świadczenia) byłby traktowany jako bezczynność, która też podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Wróćmy do kwestii odpadowych. Prawnicy przyznają, że informacje pozyskane przez gminę w związku z wypłatą świadczeń za nocleg i wyżywienie mogą zostać później wykorzystane do weryfikacji prawidłowości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Zgodnie bowiem z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach włodarz może to zrobić. Co więcej, przy weryfikacji może skorzystać z danych znajdujących się w posiadaniu gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Tym samym uznanie przez organ wykonawczy JST, że dane w złożonej deklaracji są nieaktualne, a właściciel nieruchomości nie złożył nowej, powodowałoby konieczność wydania przez urząd nowej decyzji określającej wysokość opłaty za odbiór odpadów. – Przyjęcie pod swój dach obywateli Ukrainy wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia tych osób do gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, o ile taki pobyt nie jest krótkotrwały. Gminy powinny do tego podchodzić w następujący sposób: przy składanym wniosku o wypłatę świadczenia albo przy samej wypłacie świadczenia informować o obowiązku złożenia deklaracji albo zmiany deklaracji już złożonej. A jeżeli podmiot składający wniosek o przyznanie wsparcia nie dokona w odpowiednim momencie zgłoszenia, wówczas gmina zgodnie z art. 6o ustawy o czystości i porządku w gminach powinna wszczynać postępowanie określające wysokość opłaty – wyjaśnia Mateusz Karciarz.©℗
art. 13 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 684);
rozporządzenie Rady Ministrów z 15 marca 2022 r. w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz.U. z 2022 r. poz. 605; ost.zm. poz. 654);
art. 6k ust 4, art. 6o ust. 1 oraz 1a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j. Dz.U. nr 888 z 2021 r.; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 569);
art. 3 par 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo postępowania przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329; ost.zm. poz. 655).