Najbardziej atrakcyjny dla inwestorów spośród województw okazuje się od lat Śląsk. Przede wszystkim ze względu na infrastrukturę przemysłową. Funkcjonują tu również specjalne strefy ekonomiczne. To mocna przewaga konkurencyjna tego województwa – wynika z rozstrzygniętego po raz dziesiąty rankingu „Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski w 2014 r.” Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową oraz Fundacji Konrada Adenauera. W czołówce plasują się też duże ośrodki akademickie: Warszawa, Kraków, Katowice, Łódź i Trójmiasto. Powód?
– Liczy się dostępność absolwentów szkół wyższych. Musi być ich dużo, żeby przedsiębiorcy lokujący tu swoje siedziby mogli wyłuskać najbardziej wartościowych z punktu widzenia prowadzonego przez nich biznesu – wyjaśnia dr Maciej Tarkowski, współautor badania. Metropolie dominują również jeśli chodzi o sektor zaawansowanych technologii. Ściągają tu specjaliści z różnych dziedzin.
Regiony, które uplasowały się na niskich miejscach listy rankingowej, np. podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie, powinny nad atrakcyjnością popracować.
Musi przy tym zaistnieć współpraca pomiędzy wszystkimi szczeblami samorządu terytorialnego. Jeśli działania gmin, powiatów i władz danego województwa będą względem siebie komplementarne, szansa na przyciągnięcie inwestorów jest większa.
Ważne jest zapewnienie sprawnej obsługi procesu inwestycyjnego. Chodzi o ułatwienia w załatwianiu spraw formalno-prawnych, w tym procedur administracyjnych.
– Wiele inwestycji, np. wykonanie przyłączenia nieruchomości do sieci dystrybucji energii, to od strony technicznej prosta sprawa. Trudniejsze jest pozyskanie urzędowych zgód i pozwoleń – zauważa Robert Świeżyński, wiceprezes spółki Energa Operator, która była partnerem badań.
Niemniej ważne jest wprowadzanie zachęt inwestycyjnych. Samorządy mogą na przykład przyznawać ulgi w podatkach lokalnych. Do tego powinny dochodzić inwestycje, przede wszystkim w infrastrukturę komunikacyjną. Dzięki temu, nawet jeśli jakaś gmina jest oddalona od centrum regionu, ale za to dobrze z nim skomunikowana, może ściągnąć do siebie firmy. Jak już wspomniano, warto również przyciągać studentów oraz zachęcać do osiedlenia się w danym mieście. Inwestorzy szukają przecież dobrych kadr. Wszystkie tego typu inicjatywy muszą być poparte odpowiednimi działaniami promocyjnymi, tak by dotrzeć z informacją do zainteresowanych.