statystyki

Podział Mazowsza zamiesza w systemie dochodów województw

autor: Dr Aleksander Nelicki16.09.2020, 10:47; Aktualizacja: 16.09.2020, 10:53
Małe mazowieckie byłoby pod względem finansowym województwem typowym, a więc uzależnionym od uzupełnienia dochodów własnych transferami, tj. subwencją wyrównawczą z budżetu państwa i subwencją regionalną z janosikowego

Małe mazowieckie byłoby pod względem finansowym województwem typowym, a więc uzależnionym od uzupełnienia dochodów własnych transferami, tj. subwencją wyrównawczą z budżetu państwa i subwencją regionalną z janosikowegoźródło: ShutterStock

W efekcie zapowiadanej przez PiS zmiany granic tego regionu zwiększą się potrzeby wyrównawcze na poziomie wojewódzkim. Mazowieckie bez warszawskiego obszaru metropolitalnego zostanie z niskimi i niestabilnymi dochodami własnymi.

Podział województwa najprawdopodobniej będzie odpowiadał obowiązującemu od 2018 r. statystycznemu podziałowi na dwie jednostki NUTS-2 (klasyfikacja jednostek terytorialnych do celów statystycznych), czyli powstanie region: warszawski stołeczny złożony z Warszawy i dziewięciu okolicznych powiatów oraz mazowiecki regionalny (dalej małe Mazowsze), który obejmie pozostałe 28 powiatów i cztery miasta na prawach powiatu. Tak określone terytorialnie jednostki właściwie pod każdym względem będą mieć odmienne – wręcz przeciwstawne – cechy. Różnice widać też od razu w ich potencjale dochodowym.

Wysoka wpłata

Rolę jedynego płatnika wojewódzkiego janosikowego po podziale przejęłoby nowe województwo warszawskie (wpłatę oblicza się na podstawie relacji dochodów podatkowych województwa w przeliczeniu na mieszkańca do sumy dochodów wszystkich województw podzielonej przez liczbę mieszkańców kraju). Obecne województwo mazowieckie osiąga nieco więcej niż dwukrotność średniej, dochody woj. warszawskiego byłyby wyższe od niej ponad trzykrotnie, co oznacza, że musiałoby ono więcej dawać na janosikowe. Przykładowo, w tym roku mazowieckie w obecnym kształcie ma wpłacić do budżetu państwa 593 mln zł, gdyby jednak było już podzielone, to województwo warszawskie musiałoby wypłacić na ten cel aż 738 mln zł. W przyszłym roku kwoty te kształtowałyby się w następujący sposób – 639 mln zł dla obecnego województwa i 795 mln zł dla nowego regionu. Warto jednak zauważyć, że w przeliczeniu na mieszkańca dochody podatkowe warszawskiego – już po ich zmniejszeniu przez wpłatę janosikowego – byłyby wyższe niż dzisiejszego woj. mazowieckiego i to przed dokonaniem wpłaty.


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Remo(2020-09-18 08:51) Zgłoś naruszenie 00

    Zamiesza i powinno zamieszać. Sytuacja w której Warszawa płaci niższe janosikowe bo jej zamożność zaniża biedniejsza część województwa jest kuriozalna i niesprawiedliwa.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane