statystyki

E-pieczęć zagwarantuje bezpieczeństwo i obniży koszty

autor: Piotr Pieńkosz12.08.2020, 09:02; Aktualizacja: 12.08.2020, 11:33
Obniżka wpływów związana z cięciem podstawowej stawki podatku od osób fizycznych i zwolnieniem z danin dochodów osób młodych, pandemia SARS-CoV-2, a jednocześnie rosnące wydatki – wszystko to zmusza IST do poszukiwania oszczędności w lokalnych budżetach. Obejmują one również koszty związane z funkcjonowaniem administracji samorządowej. W tym obszarze oszczędności może zapewnić zastąpienie podpisów elektronicznych pracowników urzędu e-pieczęcią organu administracji.

Obniżka wpływów związana z cięciem podstawowej stawki podatku od osób fizycznych i zwolnieniem z danin dochodów osób młodych, pandemia SARS-CoV-2, a jednocześnie rosnące wydatki – wszystko to zmusza IST do poszukiwania oszczędności w lokalnych budżetach. Obejmują one również koszty związane z funkcjonowaniem administracji samorządowej. W tym obszarze oszczędności może zapewnić zastąpienie podpisów elektronicznych pracowników urzędu e-pieczęcią organu administracji.źródło: ShutterStock

Nowe narzędzie będzie przypisane do organu, więc wyeliminuje konieczność zakupu podpisów elektronicznych dla każdego pracownika z osobna, co większym jednostkom może dać oszczędności

Obniżka wpływów związana z cięciem podstawowej stawki podatku od osób fizycznych i zwolnieniem z danin dochodów osób młodych, pandemia SARS-CoV-2, a jednocześnie rosnące wydatki – wszystko to zmusza IST do poszukiwania oszczędności w lokalnych budżetach. Obejmują one również koszty związane z funkcjonowaniem administracji samorządowej. W tym obszarze oszczędności może zapewnić zastąpienie podpisów elektronicznych pracowników urzędu e-pieczęcią organu administracji.

Z podmiotu na organ

Zgodnie z art. 3 pkt 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (Dz.Urz. UE z 2014 r. L 257, s. 73) e-pieczęć to nic innego jak dane elektroniczne dodane do innych danych w postaci elektronicznej lub logicznie z nimi powiązane, aby zapewnić autentyczność pochodzenia informacji i ich integralność. E-pieczęć, podobnie jak e-podpis, służy do zabezpieczania e-dokumentów i potwierdzania ich wiarygodności. – Od strony technologicznej pieczęć elektroniczna jest zbudowana analogicznie do podpisu elektronicznego – tłumaczy prof. Dariusz Szostek, partner w Kancelarii Prawnej Szostek Bar i Partnerzy. – Różnica polega na tym, że e-podpis jest przyporządkowany do konkretnej osoby fizycznej, e-pieczęć przynależy zaś do podmiotu niebędącego osobą fizyczną, np. organu administracyjnego – dodaje ekspert. I właśnie ta różnica może okazać się źródłem oszczędności. – Wdrożenie nowego narzędzia doprowadzi do zmniejszenia kosztów działania administracji publicznej. Urzędy będą wydawać mniej, bo jedna e-pieczęć zastąpi w wielu procesach konieczność kupowania poszczególnym urzędnikom certyfikatów i narzędzi do składania e-podpisów. A stanie się to bez uszczerbku dla bezpieczeństwa – uważa prof. Szostek. [ramka]


Pozostało 73% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane