statystyki

Uchwały kierunkowe – sposób na wyrażenie opinii czy narzędzie nacisku?

autor: Patrycja Otto05.08.2020, 13:05; Aktualizacja: 05.08.2020, 13:16
Powodem niezbyt dużej popularności procedury „sprawdzam” jest to, że uchwały kierunkowe nie są bardzo rozpowszechnionym narzędziem

Powodem niezbyt dużej popularności procedury „sprawdzam” jest to, że uchwały kierunkowe nie są bardzo rozpowszechnionym narzędziemźródło: ShutterStock

Te akty woli pozwalają radzie kształtować politykę gminy czy miasta w określonej sprawie, ponieważ wskazują jej oczekiwania wobec włodarza. Jednak bywa, że stają się elementem gry politycznej, narzucając władzy wykonawczej konkretne działania. A to nie jest dozwolone.

Podstawę do wydawania uchwał kierunkowych stanowi art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), który wskazuje, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. stanowienie o kierunkach działania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz przyjmowanie sprawozdań z tego tytułu. Zdarza się jednak, że radni wątpią w skuteczność działań włodarza i chcą go sprawdzić. Tego typu kontrolę zapowiedziała niedawno komisja rewizyjna Rady Miasta Krakowa. Powołano specjalny zespół, który przeanalizuje wykonanie uchwał kierunkowych podjętych od 1 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2019 r. Zdaniem ekspertów taka sytuacja nie jest niczym wyjątkowym, choć nie jest też powszechna. Procedura „sprawdzam” bywa bowiem wdrażana tylko w sytuacji uzasadnionych wątpliwości co do jakości wykonania uchwał kierunkowych. – Komisja rewizyjna może podejmować tego rodzaju działania kontrolne – mówi Monika Głazik z Urzędu Miasta Lublin. – Jeśli chodzi o nasze miasto, to w bieżącej kadencji rady komisja rewizyjna nie sprawdzała stanu wykonywania uchwał, ale przeprowadzone kontrole i ich przedmiot nie wskazywały na uchybienia w tym zakresie – zapewnia. Magda Anuszek, naczelnik Biura Rady Miasta Gdyni, dodaje, że komisja rewizyjna może dokonywać analizy wszystkich uchwał rady także podczas prac na absolutorium. Wówczas może prosić o wyjaśnienie przyczyn ich niewykonania. Informacja w tej sprawie stanowi przesłankę do sformułowania wniosku w sprawie udzielenia prezydentowi absolutorium. Dane na temat realizacji uchwał zawarte są również w raporcie o stanie miasta, zgodnie z art. 28aa ust. 2 u.s.g.

Maciej Kiełbus, partner w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners, zaznacza, że do 2002 r. spór co do wykonania uchwał kierunkowych mógł stanowić przesłankę faktyczną uzasadniającą odwołanie przez radę zarządu gminy. – Obecnie pomijanie przez wójta uchwał kierunkowych rady gminy może stanowić jedną z przyczyn odmowy udzielenia mu wotum zaufania – mówi. I przypomina, że nieudzielenie go w dwóch kolejnych latach może skutkować podjęciem przez radnych uchwały o referendum w sprawie odwołania wójta. – Należy wszakże pamiętać, że negatywny wynik referendum może skutkować zakończeniem działalności rady gminy z mocy prawa przed upływem kadencji – dodaje prawnik.


Pozostało 89% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane