statystyki

Rada nie odchudzi budżetu bez inicjatywy burmistrza

autor: Marcin Nagórek19.01.2020, 13:30
Czy kierując się interesem budżetu gminy, mogą przeforsować takie zmiany?

Czy kierując się interesem budżetu gminy, mogą przeforsować takie zmiany?źródło: ShutterStock

Choć rok dopiero się zaczął, to radni ze względu na trudną sytuację finansową miasta planują zmiany w budżecie. Chcą z własnej inicjatywy usunąć ich zdaniem zbędne wydatki. Chodzi przede wszystkim o koszty promocji miasta czy kolejnych usług dotyczących obsługi prawnej urzędu. Czy kierując się interesem budżetu gminy, mogą przeforsować takie zmiany?

Nie. Radni nie mają prawnych możliwości przegłosowania zmian budżetu wynikających z ich inicjatywy, nawet wówczas, gdyby były one uzasadnione ekonomicznie. Wyłączną inicjatywę w tym zakresie ma bowiem wójt (burmistrz, prezydent), który finalnie odpowiada również za jego wykonanie.

W pierwszej kolejności warto odnieść się tu do argumentacji podnoszonej przez radnych. Są oni przedstawicielami lokalnej społeczności, co nie budzi wątpliwości. Rzecz jasna podejmują również różne uchwały, głosując w trybach określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Nadto, jak jednoznacznie wynika z art. 18 ust. 2 pkt 4 tego aktu, do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawo zdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Jednak z punktu widzenia zmian w budżecie gminnym kluczowe znaczenie ma dualizm kompetencyjny organów gminy. W tym zaś względzie niezbędne będzie przytoczenie art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 233 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Z tej pierwszej regulacji wynika, że wójtowi przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy. Natomiast zgodnie z drugą regulacją inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

Niestety wskazane normy prawne tylko z pozoru są czytelne, bowiem w praktyce okazuje się, że są przyczyną wielu problemów interpretacyjnych w gminach. Dlatego też niezbędne będzie odwołanie się w tym zakresie do orzecznictwa sądowo-administracyjnego oraz nadzorczego regionalnych izb obrachunkowych.


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane