statystyki

RIO sprawdza, jak gminy radzą sobie w nowej odpadowej rzeczywistości. Dobrze nie jest

autor: Marcin Nagórek27.11.2019, 10:26; Aktualizacja: 27.11.2019, 10:27
Pod lupą kontrolerów są zwłaszcza przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkanych, wysokości sankcji za niesegregowanie odpadów oraz zwolnień od opłat. Nie wszystkie stanowiska są korzystne dla samorządów.

Pod lupą kontrolerów są zwłaszcza przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkanych, wysokości sankcji za niesegregowanie odpadów oraz zwolnień od opłat. Nie wszystkie stanowiska są korzystne dla samorządów.źródło: ShutterStock

Pod lupą kontrolerów są zwłaszcza przepisy dotyczące nieruchomości niezamieszkanych, wysokości sankcji za niesegregowanie odpadów oraz zwolnień od opłat. Nie wszystkie stanowiska są korzystne dla samorządów.

Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579) przyniosła wiele nowych rozwiązań legislacyjnych, m.in. co do ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zmiany wymusiły na jednostkach samorządu terytorialnego wzmożoną aktywność legislacyjną, ale spowodowały wiele wątpliwości, jak podejść do niektórych kwestii. Poniżej przybliżamy trzy wybrane problemy, a niejasności wyjaśniamy na podstawie najnowszego orzecznictwa RIO.

kłopotliwe domki letniskowe

Często pojawiający się problem dotyczy tego, w jaki sposób ustalać opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi wytworzonymi w domkach letniskowych. Chodzi o to, czy liczyć ją od jednego, czy od wielu domków ustawionych na tej samej nieruchomości. Problem tylko z pozoru wydaje się błahy; w gruncie rzeczy jest bardzo istotny dla JST, bo chodzi o możliwość pozyskania znacznych kwot z opłaty śmieciowej.

Zgodnie z art. 6i ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach po nowelizacji obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje: w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości. Z kolei z art. 6j ust. 3b wynika, że dla takich obiektów ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami ustala rada gminy. Stawka ta nie może być wyższa niż 10 proc. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem – za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inny wypoczynkowy budynek.

Z analizy gramatycznej tych przepisów wynika więc jednoznacznie, że opłata dotyczy nie domków letniskowych, lecz nieruchomości, na których się one znajdują.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane