statystyki

RIO nie zweryfikuje zasad ustalenia klauzul waloryzacyjnych

autor: Marcin Nagórek06.11.2019, 09:20; Aktualizacja: 06.11.2019, 09:34
Zasady dotyczące waloryzacji wynagrodzeń od 2021 r. mają być stosowane nie tylko do umów na roboty budowlane na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lecz także do innych umów.

Zasady dotyczące waloryzacji wynagrodzeń od 2021 r. mają być stosowane nie tylko do umów na roboty budowlane na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lecz także do innych umów.źródło: ShutterStock

Bo brak jej uprawnień. Nie oznacza to jednak, że gmina będzie mogła do umowy wprowadzić dowolne zapisy. Nowe p.z.p. bowiem szczegółowo określa, co powinno się znaleźć w kontrakcie z wykonawcą.

By zachęcić wykonawców do składania ofert w postępowaniach publicznych, w nowym prawie zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), które zacznie obowiązać od 2021 r., wprowadzono obowiązkową waloryzację wynagrodzenia wykonawcy, jeśli dojdzie do zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Ma ona dotyczyć umów na roboty (w tym budowlane) lub usługi, o ile zostaną zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy (art. 439 ust. 1). Ten oczekiwany przez przedsiębiorców zapis może jednak nie przynieść oczekiwanego skutku. Dlaczego? Bo mimo konieczności zapisania w umowie zasad waloryzacji ustalenie poziomu zmiany cen zależeć będzie od zamawiających. A już teraz można się domyślać, że będą oni chcieli wpisywać w umowach jak najniższy limit. Ale co by się stało, gdyby np. pod wpływem argumentacji wykonawcy zapisali waloryzację na poziomie 20 czy 30 proc.? Czy badając stan gminnych finansów, RIO nie zarzuciłaby wówczas jednostce naruszenia dyscypliny finansów publicznych?

Ograniczone uprawnienia

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 561; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2500) izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych, w tym organizowanych przez JST. A to oznacza, że przedmiotem kontroli ze strony izby mogą być umowy zawierane przez samorząd w ramach zamówień publicznych. Przy czym zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. aktu RIO sprawdzają gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówienia publiczne podmiotów, wyłącznie na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.


Pozostało jeszcze 83% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane