Nowe prawo zamówień publicznych: Niebagatelny problem z zamieszczaniem ogłoszeń o bagatelnym zamówieniu

09.10.2019, 07:39; Aktualizacja: 09.10.2019, 08:45
Dokumenty

Dokumentyźródło: ShutterStock

Nowe prawo zamówień publicznych, które wejdzie w życie od 2021 r., przewiduje obowiązek ogłaszania w Biuletynie Zamówień Publicznych także niewielkich postępowań, tzw. bagatelnych, między 50 000 a 130 000 zł. Jednocześnie pozwala na odstąpienie od tego „w uzasadnionym przypadku”. O jakie sytuacje może więc chodzić? O ich wskazanie poprosiliśmy ekspertów. Niestety ich opinie się różnią, a to nie najlepiej wróży na przyszłość, szczególnie dla wykonawców Oprac. Z.J.

opinie ekspertów

Uzasadnione przypadki to więcej niż wolna ręka

dr Wojciech Hartung adwokat, praktyka infrastruktury i energetyki w Kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka

W zakresie ogłoszeń o zamówieniu art. 267 ust. 2 pkt 9 nowego p.z.p. przewiduje odrębną kategorię ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) – ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym. Dodatkowo, w świetle art. 268 ust. 1 nowego p.z.p., każdorazowo zamawiający, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym w BZP, przekazuje potencjalnym wykonawcom informację o zamiarze udzielenia tego zamówienia. Jednocześnie jednak w art. 268 ust. 3 nowego p.z.p. przewidziano uprawnienie dla zamawiającego dotyczące odstąpienia od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym. Będzie to możliwe – jak wynika z przepisów – w uzasadnionym przypadku. Zarówno w samej treści ustawy, jak i w uzasadnieniu projektu brak jest jednak choćby wskazówki, jakie okoliczności ustawodawca ma w tym zakresie na myśli. Co przy tym istotne, z uwagi na bardzo ograniczony zakres stosowania przepisów ustawy do zamówień bagatelnych decyzja zamawiającego o odstąpieniu od zamieszczania ogłoszenia nie będzie podlegać właściwie żadnej kontroli ze strony wykonawców. Nie ulega wątpliwości, że za uzasadnione będzie można uznawać przypadki uprawniające zamawiających do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia i wolnej ręki. Równie oczywiste jest jednak, że nie wyczerpuje to treści tego pojęcia. Za uzasadnione być może będzie się wskazywało przypadki, w których ustawa dopuszcza zmiany umowy (art. 455). Nie chodzi tu jednak o dosłowne przywoływanie tych przesłanek, a o wskazówki w nich zawarte, takie jak wystąpienie okoliczności, których zamawiający – działając z należytą starannością – nie mógł przewidzieć, lub przypadki, gdy zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane