statystyki

Ostrożnie z inwestycjami na użyczonym gruncie

autor: Marcin Nagórek17.05.2019, 20:00
Przepisy pozwalają uznać za dopuszczalne zainwestowanie przez gminę na nieruchomości, do której będzie dysponowała prawem użyczenia.

Przepisy pozwalają uznać za dopuszczalne zainwestowanie przez gminę na nieruchomości, do której będzie dysponowała prawem użyczenia.źródło: ShutterStock

Jedną z obietnic wyborczych nowego wójta było wyznaczenie parkingu dla interesantów urzędu gminy. Wójt chce jej dotrzymać, ale problem w tym, że taki parking można utworzyć tylko na leżącej po sąsiedzku działce należącej do parafii. Czy możemy wziąć ją w użyczenie i jednocześnie poczynić nakłady w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych? Czy regionalna izba obrachunkowa nie zakwestionuje tych wydatków?

Pytanie sprowadza się do zagadnienia, czy gmina może inwestować na nieruchomościach niebędących jej własnością. Przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Nie oznacza to jednak, że takie działanie jest zabronione. Analizie trzeba poddać przede wszystkim ustawy o samorządzie gminnym oraz finansach publicznych.

W opisywanej sytuacji urząd gminy proponuje zawarcie umowy użyczenia z parafią. Umowa ta została zdefiniowana w art. 710 kodeksu cywilnego. Wynika z niego, że przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W orzecznictwie sądowym akcentuje się przy tym, że umowa ta sprowadza się do motywowanego chęcią pomocy, dobroczynnością lub inną bezinteresowną pobudką przysporzenia przez użyczającego korzyści.

Odnośnie do podstawy wydatkowania środków budżetowych na uwagę zasługuje art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wynika z niego, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania takie obejmują sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego oraz porządku publicznego lub bezpieczeństwa obywateli. Niewątpliwie uznać należy, że sprawy związane z zapewnieniem miejsc parkingowych dla interesantów urzędu gminy należą do zadań własnych gminy. Na poparcie tego stwierdzenia można przypomnieć choćby fragment z uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 17 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Rz 952/15. Sąd wyraźnie stwierdził, że budowa takiego parkingu mieści się całkowicie w zadaniach własnych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym w zakresie sieci dróg gminnych, w tym placów i organizacji ruchu drogowego.


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane