Jednostki samorządu terytorialnego, które chcą wyremontować drogi, narzekają na brak istotnych szczegółów i to zarówno w ustawie, jak i w projekcie rozporządzenia o Funduszu Dróg Samorządowych. – Zasady przyznawania wsparcia obowiązujące na ich terenie przygotują wojewodowie – wyjaśnia Jakub Dąbrowski z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury. Przepytaliśmy więc w tej kwestii niektóre urzędy wojewódzkie. Odpowiedzi, które otrzymaliśmy, są jednak dość ogólnikowe. – Obecnie pracujemy nad bardziej szczegółowymi wytycznymi dla samorządów, które przekażemy pod koniec grudnia lub na początku stycznia – stwierdza Joanna Paździo, rzeczniczka wojewody małopolskiego.
Co we wniosku
Nieco więcej szczegółów ujawnia biuro prasowe wojewody łódzkiego. Jak usłyszeliśmy, że tamtejsze gminy będą zobowiązane do prawidłowego wypełnienia wniosku, dołączenia do niego niezbędnych załączników i informacji, a w tym m.in.: nazwy i opisu zadania, jego wartości (wraz z VAT, na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego), wnioskowanej kwoty dofinansowania. Planowana inwestycja zostanie sprawdzona pod kątem kryteriów kwalifikujących. Pod uwagę (zgodnie z art. 24 art. 24 ustawy z 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych; Dz.U. poz. 2161) będzie brane, czy zadanie:
poprawia stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
zapewnia spójność sieci dróg publicznych,
podnosi standardy techniczne dróg powiatowych i dróg gminnych oraz zachowuje jednorodność sieci tych dróg,
zwiększa dostępność transportową jednostek administracyjnych,
poprawia dostęp do terenów inwestycyjnych.
Z kolei wrocławski Urząd Wojewódzki poinformował nas, że wzór wniosku zostanie udostępniony wraz z ogłoszeniem o naborze. – Nie będzie on się jednak znacznie różnił od wzorów wniosków, które funkcjonowały dotychczas – zapewnia nas Sylwia Jurgiel, rzecznik prasowy urzędu. W województwie dolnośląskim JST powinny mieć opracowane projekty zadań zgłaszanych do dofinansowania wraz z pełną dokumentacją projektową i budowlaną, tak jak to miało miejsce w dotychczasowych programach rządowych. Ponadto wnioski powinny być przygotowane rzetelnie, starannie i spójnie z dokumentacją projektową oraz zgodnie z przepisami.
Niepewny 1 stycznia
Nie ma pewności, że nabory wniosków rozpoczną się z początkiem stycznia. By dowiedzieć się o konkretnej dacie, śledzić trzeba strony internetowe urzędów wojewódzkich właściwych dla gmin i powiatów. Wiadomo, że pierwsze nabory w 2019 r. zakończyć się mają 29 marca. To, czy w tym samym roku odbędą się następne, zależeć będzie od puli środków przewidzianych na dany rok i tego, czy w pierwszym naborze zostaną one wyczerpane – dowiadujemy się w Łodzi i we Wrocławiu. Prawdopodobnie stanie się tak i w innych województwach, bo takie rozwiązanie dopuszcza ustawa.
A kiedy gminy mogą liczyć na pierwsze pieniądze? Konkretnych terminów urzędy wojewódzkie nie podają. Wskazują, że środki będą przekazane zgodnie z terminem określonym w umowie. Podana w niej będzie także data wykonania inwestycji. Co w sytuacji, gdy się opóźni? – Ustalony w umowie termin oddania zadania do użytkowania może zostać zmieniony przez strony umowy, z zastrzeżeniem, że jego wydłużenie wyniknęło wyłącznie z przyczyn obiektywnych, np. pogodowych – dowiedzieliśmy się w Łodzi. Podobną odpowiedź uzyskaliśmy z Wrocławia.
Wedle uznania?
Ale w praktyce samorządy nie wiedzą najważniejszego – na podstawie jakich konkretnie kryteriów będzie prowadzona kwalifikacja do programu. Odpowiedzi na to pytanie nie dają ani ustawa, ani projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu podziału środków Funduszu Dróg Samorządowych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych na poszczególne województwa – ustala bowiem ono priorytety przydziału środków właśnie na regiony, a nie na poszczególne działania. W Łodzi odpowiedziano nam, że kolejność będzie zgodna z terminem przyjmowania wniosków. A ten ma być ogłoszony w komunikacie wojewody łódzkiego. Decydujące znaczenie ma mieć data dostarczenia wniosku do łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego. Z kolei od Sylwii Jurgiel z wrocławskiego urzędu dowiedzieliśmy się, że listę zadań zakwalifikowanych do dofinansowania ustali komisja do oceny wniosków.
Poważne obawy o uznaniowość ma w tym zakresie Związek Powiatów Polskich. Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektor biura ZPP, zwraca uwagę, że w związku z tym nawet samorządy, które mają już gotowe projekty, nie wiedzą, o wsparcie którego należy występować w pierwszej kolejności i w jakiej wysokości dofinansowanie mają szansę uzyskać.
OPINIA: Grzegorz Kubalski zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich: Brakuje przejrzystych zasad