statystyki

Strategia na pięć lat i co nam dyktują europejskie trendy

autor: Agnieszka Dawidzik, Irena Pichola21.11.2018, 13:46; Aktualizacja: 21.11.2018, 13:57
Jak zatem nowocześni prezydenci, burmistrzowie i wójtowie powinni rozwijać swoje miasta i gminy, by były na czasie, gotowe do wyzwań i zgodne z trendami?

Jak zatem nowocześni prezydenci, burmistrzowie i wójtowie powinni rozwijać swoje miasta i gminy, by były na czasie, gotowe do wyzwań i zgodne z trendami?źródło: ShutterStock

Powyborczy kurz już opadł. Niespiesznie znikają banery i plakaty wyborcze. Nadchodzi czas strategicznych działań

Przed kilkoma dniami zakończyło się ważne dla samorządowego świata wydarzenie – Smart City World Expo 2018. Była to doskonała okazja do poznania najnowszych trendów, inspiracji i przykładów wdrożeń

Samorząd to miejsce, które cały czas się zmienia, a włodarze powinni nie tylko sprawnie zarządzać gminą czy miastem, ale budować wizerunek swojej osoby jako kogoś, komu cały czas zależy na rozwoju.

Jak zatem nowocześni prezydenci, burmistrzowie i wójtowie powinni rozwijać swoje miasta i gminy, by były na czasie, gotowe do wyzwań i zgodne z trendami?

W sytuacji tak licznych wyzwań, jakie stawiane są samorządom lokalnym, warto zacząć od sesji strategicznej.

Podczas niej powinna zostać przeprowadzona szczegółowa analiza zakresu zadań realizowanych przez jednostkę i jakości ich realizacji, w tym identyfikacja głównych klientów, instytucji współpracujących, badanie ich opinii na temat świadczonych usług i jakości współpracy z analizowaną jednostką. W trakcie sesji strategicznej koniecznie należy wskazać główne problemy i wąskie gardła w realizowanych procesach itp. W sesji powinien wziąć udział włodarz, najpierw indywidualnie, a docelowo także z aktywnym z aktywnym uczestnictwem przedstawicieli/kadr/doradców analizowanej jednostki. Taka sesja może zostać wsparta przez metodologię InterActSM, która umożliwia sprawną bieżącą ocenę omawianych zagadnień oraz ich priorytetyzację.

Przy czym w pierwszych tygodniach kadencji konieczny jest krytyczny przegląd aktualności strategii i programów oraz ocena postępu zaawansowania kluczowych inwestycji. Warto w trakcie takiego przeglądu szukać dalszej możliwości kooperacji pomiędzy JST w kontekście realizacji partnerskich projektów zintegrowanych.

Prawdopodobnie z przebiegu sesji strategicznej oraz oceny postępu realizacji kluczowych inwestycji wyniknie konieczność wyposażenia urzędów i podległych instytucji oraz spółek miejskich zaangażowanych w inwestycje w programy zarządzania projektami (kokpity zarządcze), w oparciu o profesjonalne narzędzia PMO (by poprzez ustrukturyzowane zarządzanie portfelem projektów wyselekcjonować te najbardziej perspektywiczne oraz zarządzać nimi w sposób efektywny).

Na początku kadencji warto też zrobić bilans kosztów utrzymania i sprawności działania wszystkich jednostek i funkcji. Wnioski z takiego bilansu powinny zaowocować decyzjami o utworzeniu lub intensyfikacji procesów związanych z powołaniem centrów usług wspólnych dla procesów back office, co wiąże się z przebudową struktur wewnętrznych komórek i jednostek.

Obecność w urzędach narzędzi IT/CRM dla procesów obsługi klienta wewnętrznego i zewnętrznego oraz oceny efektywności działań i procesów jest w dobie społeczeństwa cyfrowego konieczna. Rozwiązania informatyczne, aplikacje i dostępność danych powinny ułatwić uczestnictwo publiczne i udział społeczeństwa we współrządzeniu miastem czy gminą.


Pozostało jeszcze 86% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane