statystyki

Fundusz sołecki: Trzeba uzyskać tytuł prawny do nieruchomości

autor: Marcin Nagórek12.10.2018, 07:42; Aktualizacja: 12.10.2018, 09:58
Fundusz sołecki to środki finansowe, które zostają wyodrębnione w budżecie danej gminy na realizację różnych przedsięwzięć mających poprawić warunki życia mieszkańców danej wsi.

Fundusz sołecki to środki finansowe, które zostają wyodrębnione w budżecie danej gminy na realizację różnych przedsięwzięć mających poprawić warunki życia mieszkańców danej wsi.źródło: ShutterStock

Chcielibyśmy z funduszu sołeckiego naszej gminy przenieść środki na nowe przedsięwzięcie. W jaki sposób to zrobić, czy wystarczy zarządzenie wójta? Czy budowa oczka wodnego na gruncie należącym do Skarbu Państwa będzie zgodna z prawem?

Przesunięcie środków na nowe przedsięwzięcie w ramach funduszu sołeckiego jest możliwe. Przy czym sfinansowanie z tego źródła budowy oczka wodnego na gruncie należącym do Skarbu Państwa będzie możliwe tylko pod jednym warunkiem. Otóż gmina musi uzyskać tytuł prawny do tej nieruchomości, tj. podpisać z obecnym właścicielem umowę użyczenia.

Fundusz sołecki to środki finansowe, które zostają wyodrębnione w budżecie danej gminy na realizację różnych przedsięwzięć mających poprawić warunki życia mieszkańców danej wsi (art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim). W art. 2 ust. 1 ustawy wskazano z kolei, że rozstrzyga o tym rada gminy. Jeśli zaś chodzi o kwestię przenoszenia środków, to ustawa reguluje to w art. 7. Zgodnie z nim w trakcie roku budżetowego – ale nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego – sołectwo może złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. Nie może to jednak prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżeto wej. Wniosek złożony z naruszeniem terminów, o których mowa w ust. 1, podlega odrzuceniu.

Z powyższego wynika, że stosownych zmian w zakresie budżetu gminy dokonuje się poprzez zarządzenia organu wykonawczego. Potwierdza to stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 15 lipca 2014 r. (znak: RP.0441.119/53/34717/2014), gdzie wskazano m.in., że w przypadku gdy w uchwale rady gminy – zgodnie z art. 258 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – udzielono stosownego upoważnienia dla wójta „do dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 cyt. ustawy z wyłączeniem jednak przeniesień wydatków między działami, to (…) możliwym jest, w ramach udzielonego przez radę gminy upoważnienia, dokonanie przez wójta zmiany w ciągu roku polegającej na przesunięciu środków pomiędzy poszczególnymi przedsięwzięciami w ramach funduszu sołeckiego”. Można z tego wywnioskować, że właściwym trybem dla dokonywania przesunięć w budżecie gminy będą zarządzenia organu wykonawczego podejmowane w trybie art. 257 i art. 258 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.


Pozostało 31% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane