Ponad 103,5 mln zł zasili gminy, które wnioskowały o wsparcie przy inwestycjach w miejskie targowiska, bazary i obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów – wynika z danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Do 17 grudnia podpisano z beneficjentami 128 umów.
Oznacza to, że wykorzystane zostało już 51 proc. dostępnych środków. O kolejne gminy powalczą już wkrótce.
Chodzi o środki Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), o które od 26 stycznia do 23 października 2017 r. mogły ubiegać się gminy, powiaty i ich związki (z wyłączeniem miejscowości liczących więcej niż 200 tys. mieszkańców). Na modernizację lub rozbudowę targowisk przypadło średnio ok. 750 tys. zł na gminę.
Zainteresowanie wsparciem okazało się ogromne. W ramach dotychczasowych naborów gminy złożyły aż 229 wniosków o przyznanie pomocy na rozbudowę lub modernizację miejskich targowisk, które opiewały na łączną kwotę ponad 184,5 mln zł. Najchętniej po pieniądze sięgały gminy w województwach mazowieckim, lubelskim oraz łódzkim i wielkopolskim, gdzie złożono odpowiednio 36, 22 i po 15 wniosków o przyznanie pomocy.
Samorządowcy podkreślają, że targowiska przeżywają renesans. Są one nie tylko miejscem handlu, ale też centrum promocji produktów lokalnych, które stymuluje rozwój lokalnej gospodarki. – Widzimy, że gminy angażują się, żeby promować sprzedaż bezpośrednią i produkty regionalne – zauważa marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński.
Nowe nabory wniosków – organizowane przez urzędy marszałkowskie – ruszą już w I kwartale tego roku.