statystyki

Posłowie zrezygnowali z części ustrojowych zmian w samorządach

autor: Wioletta Kępka27.12.2017, 08:51; Aktualizacja: 27.12.2017, 10:50
Autorzy projektu proponowali utworzenie w jednostkach samorządu terytorialnego odrębnych biur rad i sejmików

Autorzy projektu proponowali utworzenie w jednostkach samorządu terytorialnego odrębnych biur rad i sejmikówźródło: ShutterStock

Nie będzie odrębnych biur obsługujących rady gmin, powiatów i województw, a skarbnicy nadal będą wybierani przez radnych. To tylko niektóre z postulatów samorządowców, które zostały uwzględnione przez Sejm. Jednak najbardziej kontrowersyjne pomysły zostały.

Przyjęta przez Sejm 14 grudnia 2017 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych przewiduje nie tylko daleko idące modyfikacje przepisów kodeksu wyborczego, ale w znacznym stopniu nowelizuje przepisy samorządowych ustaw ustrojowych. Zmiany, do których doszło po burzliwych dyskusjach, ostatecznie w wielu przypadkach wychodzą naprzeciw postulatom samorządowców.

PIĘCIOLETNIA KADENCJA

Najważniejszą zmianą ustrojową na etapie sejmowych prac nad ustawą jest wydłużenie kadencji radnych gmin, powiatów i województw oraz włodarzy gmin z 4 do 5 lat. W założeniu ma to w pewien sposób zrekompensować wprowadzenie w samorządach dwukadencyjności włodarzy, choć nie zmniejsza kontrowersji związanych z tym ograniczaniem. – Rezygnacja z wprowadzenia ograniczeń z mocą wsteczną i wydłużenie kadencji nie zmienia naszego stosunku do samej dwukadencyjności. Uważamy, że jest ona niekonstytucyjna. Oczywiście, są różne zdania na ten temat, ale istnieją opinie biur legislacyjnych Sejmu i Senatu potwierdzające nasze stanowisko. Jest m.in. bardzo ciekawa sejmowa ekspertyza z 2004 r., w której stwierdzono, że nie ma możliwości ograniczania kadencji w inny sposób, niż poprzez zmianę konstytucji – mówi Marek Wójcik, pełnomocnik Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych. – Pozytywnie oceniamy natomiast wycofanie się ustawodawcy z wprowadzenie jawnego głosowania na przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady. Ustrojowo przyjęte jest, że głosowania w sprawach osobowych są tajne. Cieszę się więc, że wzięto to pod uwagę.

SKARBNIK BEZ ZMIAN

Wycofano się za to ze zmiany zasad wyboru skarbnika gminy. Domagali się tego samorządowcy w imię zachowania autonomiczności skarbnika, który zgodnie z pierwotnym projektem miał być powoływany i odwoływany drodze zarządzenia wójt. W efekcie została utrzymana obecna zasada powoływania i odwoływania skarbnika, czyli przez radę gminy na wniosek wójta.

PRZEWODNICZĄCY RADY WYDA POLECENIE


Pozostało 81% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane