statystyki

Posłowie zrezygnowali z części ustrojowych zmian w samorządach

autor: Wioletta Kępka27.12.2017, 08:51; Aktualizacja: 27.12.2017, 10:50
Autorzy projektu proponowali utworzenie w jednostkach samorządu terytorialnego odrębnych biur rad i sejmików

Autorzy projektu proponowali utworzenie w jednostkach samorządu terytorialnego odrębnych biur rad i sejmikówźródło: ShutterStock

Nie będzie odrębnych biur obsługujących rady gmin, powiatów i województw, a skarbnicy nadal będą wybierani przez radnych. To tylko niektóre z postulatów samorządowców, które zostały uwzględnione przez Sejm. Jednak najbardziej kontrowersyjne pomysły zostały.

Przyjęta przez Sejm 14 grudnia 2017 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych przewiduje nie tylko daleko idące modyfikacje przepisów kodeksu wyborczego, ale w znacznym stopniu nowelizuje przepisy samorządowych ustaw ustrojowych. Zmiany, do których doszło po burzliwych dyskusjach, ostatecznie w wielu przypadkach wychodzą naprzeciw postulatom samorządowców.

PIĘCIOLETNIA KADENCJA

Najważniejszą zmianą ustrojową na etapie sejmowych prac nad ustawą jest wydłużenie kadencji radnych gmin, powiatów i województw oraz włodarzy gmin z 4 do 5 lat. W założeniu ma to w pewien sposób zrekompensować wprowadzenie w samorządach dwukadencyjności włodarzy, choć nie zmniejsza kontrowersji związanych z tym ograniczaniem. – Rezygnacja z wprowadzenia ograniczeń z mocą wsteczną i wydłużenie kadencji nie zmienia naszego stosunku do samej dwukadencyjności. Uważamy, że jest ona niekonstytucyjna. Oczywiście, są różne zdania na ten temat, ale istnieją opinie biur legislacyjnych Sejmu i Senatu potwierdzające nasze stanowisko. Jest m.in. bardzo ciekawa sejmowa ekspertyza z 2004 r., w której stwierdzono, że nie ma możliwości ograniczania kadencji w inny sposób, niż poprzez zmianę konstytucji – mówi Marek Wójcik, pełnomocnik Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych. – Pozytywnie oceniamy natomiast wycofanie się ustawodawcy z wprowadzenie jawnego głosowania na przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady. Ustrojowo przyjęte jest, że głosowania w sprawach osobowych są tajne. Cieszę się więc, że wzięto to pod uwagę.

SKARBNIK BEZ ZMIAN

Wycofano się za to ze zmiany zasad wyboru skarbnika gminy. Domagali się tego samorządowcy w imię zachowania autonomiczności skarbnika, który zgodnie z pierwotnym projektem miał być powoływany i odwoływany drodze zarządzenia wójt. W efekcie została utrzymana obecna zasada powoływania i odwoływania skarbnika, czyli przez radę gminy na wniosek wójta.

PRZEWODNICZĄCY RADY WYDA POLECENIE


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane