statystyki

Crowdfunding: Czasami warto sfinansować inwestycję za pieniądze obywateli

autor: Rafał Grochowski, Anna Hewitt26.04.2017, 09:44; Aktualizacja: 26.04.2017, 10:19
pieniądze

Projekty finansowania społecznościowego mogą być atrakcyjne dla mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego nie tylko z praktycznego, lecz także finansowego punktu widzenia.źródło: ShutterStock

Crowdfunding jako narzędzie finansowania przedsięwzięć ze środków społecznych może znajdować coraz szersze zastosowanie w społecznościach lokalnych wspieranych przez jednostki samorządowe.

Takie działania mogą przynieść obopólne korzyści. Nikt przecież lepiej nie zna lokalnych potrzeb niż sami mieszkańcy, którzy w tym przypadku będą mieli gwarancję przeznaczenia zainwestowanych pieniędzy na wybrany przez siebie cel. A jeśli dobrze zainwestują, mogą się dodatkowo cieszyć dochodem z przeprowadzonej inwestycji.

Crowdfunding w Polsce rozpoznawany jest jako finansowanie społecznościowe polegające w ogólnym zarysie na zbieraniu środków pieniężnych w dowolnej formie na różne projekty, inicjatywy oraz przedsięwzięcia, w które angażowana jest społeczność lokalna. Tego typu akcje są najczęściej kojarzone z internetową zbiórką pieniędzy, ale mogą też przybierać inne formy finansowania potrzeb społeczności lokalnych.

Przykładem pierwszej, powszechnie znanej zbiórki środków od zaangażowanej społeczności była budowa Statui Wolności w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Pomnik stanowi dar rządu francuskiego dla USA. Jego dokończenie, a konkretnie wybudowanie piedestału, zostało sfinansowane z wpłat obywateli francuskich i amerykańskich nawoływanych do tego na łamach prasy. Zbiórkę - z powodu braku pieniędzy na dokończenie inwestycji - zainicjował w „The New York World” jego wydawca Joseph Pulitzer. W ramach zachęty obiecywał wpłacającym, niezależnie od wysokości dokonanej wpłaty, publikację nazwiska na łamach swojej gazety. Akcja odniosła sukces i inwestycję ukończono w październiku 1886 r. Współcześnie prasę zastępuje w przeważającej mierze internet. Tak się również stało z crowdfundingiem. Znanym projektem finansowania społecznościowego, który został zrealizowany za pomocą internetu już w 1997 r., była zbiórka pieniędzy na trasę koncertową grupy rockowej Marillion. Cel został osiągnięty, a tego typu finansowanie obecnie ma charakter powszechny. Jedna z pierwszych internetowych platform pozwalających na zbieranie środków dla artystów przez ich wielbicieli to ArtistShare.net powstała w 2003 r.


Pozostało 80% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane