statystyki

Do licencji udzielonej na zawsze należy podejść z dużą ostrożnością

autor: Karol Wątrobiński, Paweł Markiewicz19.10.2019, 16:00; Aktualizacja: 19.10.2019, 18:37
copyright prawa autorskie

Umowy licencyjne nie mają jednak charakteru definitywnego, co oznacza, że ustają z upływem czasu, na który zostały zawarte, albo wskutek wypowiedzenia przez jedną ze stron.źródło: ShutterStock

Przepisy nie pozwalają na zawieranie umów ciągłych, których nie można wypowiedzieć, ale dopuszczają to niektóre sądy. Taki kontrakt musi jednak spełnić dodatkowe warunki.

Zamawiający wdrożenie rozwiązania informatycznego oczekują często, że będą mogli z niego korzystać tak długo, jak będą chcieli, bez ryzyka, że jego dostawca za jakiś czas wypowie im umowę. Taka postawa jest szczególnie uzasadniona w przypadku, gdy zamawiający ponosi jednorazowe koszty wdrożenia, np. dotyczące szkolenia pracowników.

Dlatego też część zamawiających uzależnia podpisanie umowy od tego, że wykonawcy przeniosą na nich autorskie prawa majątkowe do wdrażanego systemu (programu komputerowego). Zakładają oni, że nabycie praw da im większe bezpieczeństwo prawne. Przeniesienie autorskich praw majątkowych oznaczałoby jednak, że wykonawcy nie będą mogli w przyszłości korzystać z danego programu komputerowego na potrzeby innych klientów, nawet jeżeli wprowadziliby w nim modyfikacje.

Źródłem problemu jest to, że w przypadku przeniesienia autorskich praw majątkowych wykonawca pozbywa się możliwości korzystania z kodu źródłowego jako całości, ale też z jego fragmentów. Wykorzystanie kodu w jakiejkolwiek postaci (bez zgody nabywcy) będzie stanowiło naruszenie prawa i to nawet wtedy, gdy stworzony na jego bazie produkt będzie dostosowany do specyfiki działania podmiotu innego niż pierwotny nabywca praw.

Stąd też zamiast przenoszenia autorskich praw majątkowych wykonawcy bazujący na powtarzalnych rozwiązaniach informatycznych (a nie tworzonych od podstaw dla konkretnego klienta) starają się przekonywać zamawiających do zawarcia umowy licencyjnej. Wykonawca licencjonujący swój produkt może udostępnić go wielu klientom jednocześnie.


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane