Zasadniczo każdemu pracownikowi pracodawca powinien wydać świadectwo pracy, dokumentujące przebieg zatrudnienia. Świadectwo powinno zostać wydane niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy.
Co zawiera świadectwo pracy? Głównie informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk oraz trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne dane niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Zobacz, co dokładnie powinno zawierać świadectwo pracy
Jednak te zasady wystawiania świadectwa dotyczą tylko osoby objęte ochroną kodeksu pracy, czyli zatrudnione na podstawie umowy o pracę. A umowa zlecenia nie jest formalnie umową o pracę, ale o świadczenie usług i dlatego swoje umocowanie prawne ma w kodeksie cywilnym. W związku z tym zleceniobiorcy nie przysługują przywileje etatowego pracownika, jak gwarancja płatnego urlopu czy minimalna stawka wynagrodzenia. Pracownik na zleceniu ma jednak pewne uprawnienia - zobacz jakie
Także świadectwo pracy jest obowiązkowo wystawiane tylko po wygaśnięciu stosunku pracy. Natomiast pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenia może zwrócić się do przełożonego z prośbą o wystawienie zaświadczenia, potwierdzającego fakt wykonywania pracy na rzecz firmy. Na zaświadczeniu powinny wtedy znaleźć się między innymi informacje o długości trwania umowy zlecenia, wysokości wynagrodzenia, opłacanych składkach na ubezpieczenie społeczne i podatku dochodowym.
Te informację mogą być potrzebne między innymi w momencie ubiegania się o zasiłek dla bezrobotnych. Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?
Sprawdź też, czy umowa zlecenie wlicza się do stażu pracy i emerytury