Przyciągnij najlepszych pracowników
Na początku należy zrozumieć , że pracownicy są punktem podparcia – mają olbrzymi wpływ zarówno na wizerunek jak i rentowność całego przedsiębiorstwa. Wpływ ten może być oczywiście pozytywny lub negatywny. Jeden dobry pracownik może przyciągnąć stu zwolenników, jeden zły pracownik może zdyskredytować całą firmę.
– Pracodawcy zaczynają dostrzegać że dobry pracownik może mieć ogromny wpływ na zyski i coraz częściej zabiegają o wyłowienie talentów z rynku – mówi Michał Środa z GoWork.pl. – Konkurencja w pozyskaniu takich pracowników staje się równie zacięta jak walka o wartościowych klientów. Głównym orężem w tej walce jest wizerunek, tworzenie organizacji, marki dla której świetni pracownicy będą chcieli pracować – dodaje.
Dobrych pracowników nie ma wielu – zazwyczaj są oni „zarezerwowani” przez pracodawców, którzy w zamian za dobrą pracę oferują konkurencyjne warunki i stabilność zatrudnienia. Aby ich pozyskać nie wystarczy wyższa pensja, trzeba zaoferować coś, czego nie mają inni. Najlepsi pracownicy na brak ofert z pewnością nie narzekają, będą więc sprawdzać który pracodawca ma dla nich najciekawszą propozycję. Aby ich przyciągnąć warto więc przeanalizować ich potrzeby - które benefity są przez nich najbardziej pożądane, jaki pakiet szkoleń i możliwości rozwoju mogą ich przyciągnąć. Jeżeli będziesz w stanie dostarczyć im przynajmniej część tego czego oczekują, twoja firma automatycznie wiele zyska w ich oczach.
Pracowników przyciągnąć można nie tylko poprzez ogłoszenia – warto dbać o zadowolenie pracowników, którzy już dla nas pracują. Wielu z nich może znać specjalistów, którzy doskonale odnajdą się w naszej firmie. Ich opinia może przesądzić o tym, że dana osoba zdecyduje się pracować właśnie dla nas – zmiana pracy dla każdego wiąże się z pewnym ryzykiem, a świadomość tego, że nasi znajomi są zadowoleni zawsze to ryzyko nieco minimalizuje.
Zatrudnij najlepszych pracowników
Proces rekrutacji jest jak finalizowanie sprzedaży. Kiedy więc już sprawdzisz umiejętności kandydatów, ustalisz jakie korzyści mogą przynieść twojej firmie, sprawdzasz ich oczekiwania i to, czy jesteś w stanie je zaspokoić .
Zatrudniając nowego pracownika należy pamiętać, by wybrać osobę, która najlepiej wpasowuje się w oczekiwania i to jej zaproponować oferowane stanowisko.
Staraj się utrzymać dobrych pracowników
Korzyści wynikające z dobrze wykonanej pracy nowego pracownika widoczne będą dopiero po jakimś czasie, więc choćby z tego powodu warto zabiegać o to, by zatrudnieni przez firmę specjaliści świadczyli swoje usługi jak najdłużej. Aby zmaksymalizować wydajność, zarówno ekspertów, jak i pozostałych członków zespołu, należy dbać o aktualizację i rozwój ich umiejętności – zapewniać szkolenia podnoszące kwalifikacje i wydobywające najmocniejsze zalety pracowników, które będą mogli wykorzystać na korzyść firmy.
– Pamiętajmy, że dobrzy pracownicy chcą pracować z najlepszymi. Zależy im na tym, żeby być częścią zespołu, który wzajemnie się inspiruje i rozwija. Jeżeli jedna z osób straci motywację, jej emocje i ocena wpłynie na motywację pozostałych – zauważa Michał Środa.
Warto także dbać o więzi pomiędzy pracownikami i zespołami pracowników, ponieważ zgrany zespół może być jednym z czynników dla których najlepsi nie przejdą do konkurencji.