Nie sztuką jest zwinąć konkurencji sprzed nosa specjalistę. Prawdziwą umiejętnością jest go znaleźć, zatrudnić, utrzymać i zauroczyć na tyle, aby został w firmie i mówił o niej jak w superlatywach. Kluczem do sukcesu jest employer branding.
Istotę i sens employer brandingu, czyli budowania wizerunku dobrego pracodawcy, najlepiej opisuje przykład z „życia” działu HR. Najlepsi rekruterzy nie ściągną do pracy specjalisty, gdy firma ma złą opinię. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której rekruter od tygodni szuka wykwalifikowanego specjalisty z branży IT lub osoby znającej niszowy język obcy. W końcu znajduje, ale okazuje się, że kandydat ma do wyboru dwie firmy: obie to duże korporacje w atrakcyjnej części miasta, obie gwarantują pensję na wysokim poziomie, a także popularne dodatki takie jak telefon i laptop. Co w takiej sytuacji robi kandydat? Zaczyna pytać o pracodawcę wśród znajomych, szuka osób które miały styczność z firmami, gdyż chce poznać warunki pracy. To właśnie atmosfera, podejście do pracownika, szanowanie jego prawa do życia prywatnego, udogodnienia w codziennym życiu zawodowym wpływają na ostateczną decyzję kandydata. Słowem liczy się opinia - obecnych i byłych -pracowników i współpracowników.
Najlepszy dział HR nie złowi zdolnego specjalisty do pracy, jeżeli firma nie zadbała o wdrożenie skutecznej strategii employer brandingu.
Pracodawca sam musi zadbać o wizerunek
Firma, która chce się rozwijać i mieć na pokładzie najlepszych pracowników, musi zainwestować we własny wizerunek.
„Employer branding z jednej strony ma służyć pozyskiwaniu nowych pracowników: eksponujemy swoją firmę na targach pracy, uczelniach, podkreślamy nasze atuty w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Z drugiej strony ma sprawić, że ci już zatrudnieni, dzięki zapewnionym przez nas warunkom pracy, będą chcieli z nami zostać na długi czas.” – wyjaśnia Bartosz Struzik, dyrektor zarządzający międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.
Ekspert podkreśla, że obietnice i realia muszą mieć pokrycie - w przeciwnym razie pozyskany pracownik odejdzie rozczarowany.
Recepta na skuteczny employer branding
Jakie oczekiwania mają dzisiejsi pracownicy? Co, oprócz pieniędzy, decyduje o ich satysfakcji z warunków zatrudnienia? Najpopularniejszymi dodatkami do pensji są:
- pakiety świadczeń np. umożliwiające dostęp do lekarzy-specjalistów,
- szkolenia inwestujące w rozwój pracownika, np. dofinansowany angielski,
- rozwiązania ułatwiające łączenie życia zawodowego z prywatnym, np. firmowy żłobek,
- premie i bonusy, np. paczki lub bony na święta,
- wsparcie w prowadzeniu zdrowego stylu życia, np. poprzez dofinansowanie karnetów na fitness czy basen,
- możliwość udziału w akcjach społecznych, np. wspierających dzieci, zwierzęta.
Ale to nie wszystko. Ważne jest także dbanie o atmosferę w firmie, w tym również o prawidłową komunikację wewnętrzną. Bywa, że firma ma do zaoferowania wyjazdy, bony i szkolenia, ale nie chwali się tym wewnątrz firmy. To sprawia, że część pracowników ma wrażenie, że benefity są zarezerwowane tylko dla wybranych.
Na niezadowolenie z firmy mogą wpływać także wydawałoby się drobiazgi np. sztywne godziny rozpoczynania dnia w pracy. Czasem wystarczy dać pracownikom wybór i umożliwić start pracy w elastycznych godzinach (między 8.00 a 10.00), aby podnieść ich wskaźnik zadowolenia.
„Pracujmy nad relacjami z pracownikami i stwórzmy im takie warunki, aby mogli być dumni, że są zatrudnieni w naszej firmie” – podkreśla Bartosz Struzik.
Ekspert MonsterPolska.pl dodaje, że dla wielu pracowników bardzo ważne są również aspekty dotyczące samorozwoju, planowania kariery oraz świadomość roli, jaką pełnią w firmie. Organizacja, która z jednej strony daje pracownikom poczucie, że ich praca jest ważna i doceniana, z drugiej – tworzy perspektywy rozwoju i awansu, ma większe szanse na to, że ludzie zechcą związać się z nią na dłużej.
Dlaczego warto zabiegać o pracowników?
Powodów, dla których należy dbać o wizerunek w oczach pracowników, jest kilka. Jednym z nich jest brak specjalistów. Chodzi nie tylko o osławioną branżę IT, ale również o inżynierów i wykwalifikowanych robotników. O tych pracowników będzie coraz trudniej. Drugi ważny powód? Zadowoleni z pracy pracownicy chętniej pracują, bardziej się angażują, są lojalni i traktują pracę jak ważną część życia. A to przekłada się na wyniki firmy.