Ponad 52% firm z sektora e-commerce mierzy się z problemami braków kadrowych, bo rynek jest bardzo konkurencyjny, a ryzykiem rosnącej inflacji niepokoi się 83% firm.

Ze względu na wyzwania rynkowe, 86% ekspertów e-commerce podejmuje się różnych inwestycji, wynika z analizy spółki Spyrosoft eCommerce.

Według Spyrosoft po latach boomu polski e-commerce złapał zadyszkę i rośnie wolniej. Sektor cierpi przede wszystkim z powodu braków kadrowych i wysokiej inflacji, a w wyzwaniem dla branży jest technologia i automatyzacja, koszty utrzymania biznesu, logistyka oraz rentowność.

"Po pandemicznym boomie w handlu internetowym, ostatnie miesiące były dla branży dużym wyzwaniem. Wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe sprawiły, że Polacy znacząco ograniczali konsumpcję. Kupujemy obecnie rzadziej i drożej, m.in. ze względu na wyższe koszty dostawy. Część problemów sektora wynika oczywiście z obecnej sytuacji makroekonomicznej, mam tu na myśli koszty utrzymania biznesu, logistyki i problemy z rentownością. Jednak co ciekawe, firmy wskazują także na wyzwania z zupełnie innych obszarów związanych z technologią czy automatyzacją" - powiedział prezes Spyrosoft eCommerce Cezary Kożon, cytowany w komunikacie.

"Jako spółka oferująca technologię i rozwiązania dla e-commerce stwierdziliśmy, że należy przyjrzeć się bliżej tym bolączkom i dowiedzieć się, jak firmy sobie z nimi radzą. Tak narodził się pomysł opracowania e-booka. Rozmawialiśmy z 23 zarządzającymi i ekspertami obszaru e-commerce z dużych i małych firm polskich oraz zagranicznych z różnych sektorów. Mamy poczucie, że udało nam się zbudować szeroki przegląd branży i jej kondycji" - dodał.

Z analizy Spyrosoft eCommerce wynika, że z problemami braków kadrowych mierzy się ponad 52% firm działających w sektorze e-commerce. Rynek ten jest bardzo konkurencyjny, przez co trudno znaleźć i zatrudnić właściwe osoby. Problematyczne jest również utrzymanie już utworzonych zespołów. Firmy podkreślają, że brakuje specjalistów o szerokich kompetencjach w zakresie e-commerce, którzy nie będą skupieni tylko na pojedynczych tematach jak SEM czy technologia, ale osób z kompetencjami 360 stopni.

Z danych portalu z ogłoszeniami RocketJobs.pl wynika zaś, że obecnie ponad 75% ogłoszeń dotyczy pracowników z większym doświadczeniem (mid i regular). Na drugim miejscu poszukiwani są juniorzy i stażyści (10%). Średnia liczba CV składanych na jedno ogłoszenie w kategorii e-commerce wynosi zaledwie 14 aplikacji. Pracodawcy są skłonni chętniej zaproponować potencjalnym kandydatom umowę o pracę (51% firm), a umowę B2B proponuje ponad 20% firm e-commerce. Widać też większą skłonność firm do wskazywania widełek płacowych. Na ujawnienie przedziału zarobków decyduje się 38% pracodawców z tego sektora.

Według Spyrosoft, na podium wyzwań polskiego e-commerce jest też rosnąca inflacja - 83% biznesów handlu internetowego bardzo niepokoi się tym ryzykiem dla rozwoju ich firmy. Wzrost cen usług kurierskich, kosztów magazynowania, droższego paliwa i energii elektrycznej w efekcie oznaczają dla podmiotów z branży e-commerce dużo wyższe koszty logistyki.

"Rosnące koszty logistyki to trudność i dla kupujących i dla sprzedających. A trzeba pamiętać, że są branże jak np. modowa, w której te koszty są dużo wyższe, z uwagi na wysoki poziom zwrotów oscylujący często nawet w granicach 50% transakcji. Klienci chcieliby mieć darmową dostawę i zwrot, ale dla wielu firm w Polsce koszty logistyki są teraz tak wysokie, że taka opcja może czynić biznes nierentownym" - powiedział Kożon.

Z analizy Spyrosoft wynika też, że 86% ekspertów e-commerce w odpowiedzi na wyzwania rynkowe podejmuje się różnych inwestycji. Inwestują przede wszystkim w rozwój narzędzi i automatyzacji (47%), łączenie doświadczeń online i offline (21%) oraz rozwój personalizacji i lojalizacji klienta (21%).

Spółka podała też, że mimo powszechnych niepewności na rynku i wielu wyzwań stojących przed e-commerce, sytuacja branży maluje się stosunkowo dobrze, a prognozowana wartość rynku e-commerce w Polsce w 2027 r. wyniesie 187 mld zł wobec 124 mld zł w 2018 r.

Spyrosoft eCommerce to spółka z Grupy Spyrosoft, oferująca oprogramowanie e-commerce firmom polskim i zagranicznym z branży handlu detalicznego, a także dystrybutorom i producentom działającym w obszarze B2C oraz B2B.

Spyrosoft to firma założona w 2016 roku we Wrocławiu, działająca w branży IT i zajmująca się wytwarzaniem oprogramowania. 17 marca 2022 r. spółka zadebiutowała na GPW, przenosząc się z rynku NewConnect.

(ISBnews)