Od czego zazwyczaj zaczynasz szukanie pracy? Przeglądasz popularne portale pracy i czasem aktywujesz powiadomienia z nowymi ofertami. To najbardziej popularny i zazwyczaj skuteczny sposób. Ma jednak dużą wadę. Są małe szanse, że znajdziesz w ten sposób pracę idealną. Pozwalasz, aby twoją karierą rządził przypadek i aplikujesz jedynie na ogłoszenia, przez krótką chwilę dostępne na rynku.
Zamiast tego możesz skutecznie zaplanować karierę tak, aby znaleźć pracę w firmie oraz na stanowisku, na jakim chcesz pracować. Zobacz, jak możesz tego dokonać.
1. Szukasz pracy, tylko wtedy, kiedy jej naprawdę potrzebujesz
Pomagając kandydatom w InterviewMe, widzę że zdecydowana większość kandydatów szuka pracy, dopiero kiedy ich aktualna posada jest zagrożona albo czują, że już dawno przestali się rozwijać. Wtedy często przyjmują oferty dalekie od wymarzonej. Jeśli masz plan na siebie i wiesz, gdzie chciałbyś pracować, nie zwlekaj, aż będziesz musiał zmienić pracę. Otwórz się na nowe możliwości i przygotuj plan działania.
2. Stwórz listę firm, w których chcesz pracować
Czy masz już taką listę? Niewielu kandydatów posiada taki dokument. Poświęć wolne popołudnie na znalezienie w internecie interesujących cię firm. Zastanów się, na jakich stanowiskach chciałbyś podjąć fascynującą Cię pracę. Jeśli dobrze przemyślisz wybór pracodawcy oraz ścieżki rozwoju unikniesz wielu rozczarowań i poczujesz, że jesteś we właściwym miejscu.
3. Obserwuj firmy na LinkdIn/Goldenline i Facebook
Jeżeli już wiesz, gdzie chciałbyś pracować, czas na etap drugi. Zacznij obserwować profile wybranych pracodawców w mediach społecznościowych. To najprostszy sposób, aby mieć dostęp do aktualności z interesujących cię firm. Dowiesz się więcej o bieżących projektach, wydarzeniach, a przede wszystkim nowych rekrutacjach. Zdobędziesz też wiedzę przydatną na rozmowach kwalifikacyjnych.
4. Nawiąż relacje z pracownikami firmy
Dzięki LinkedIn i Goldenline dowiesz się, kto odpowiada za rekrutacje w danej firmie. Wystarczy, że przejrzysz profile pracowników. Jeżeli dopracowałeś już swój profil, zaproś do kontaktów osoby odpowiadające za rekrutacje w wybranych firmach. W treści wiadomości uzasadnij krótko swoje zaproszenie. Czy wiesz, że specjaliści HR często rozpoczynają rekrutacje od poinformowania o niej na LinkedIn albo Goldenline? Teraz nie przegapisz już żadnej takiej okazji. Dodatkowo sieci społecznościowe pomogą Ci dowiedzieć się, gdzie osobiście spotkać przedstawicieli tych firm. Najskuteczniejsza forma rozmowy o możliwościach współpracy to rozmowa bezpośrednia. Dlatego pojawiaj się na targach pracy.
5. Ustal, kto może zyskać na Twoim zatrudnieniu
Jeśli stale obserwujesz profil interesującej cię firmy, łatwo ustalisz swojego potencjalnego przełożonego. Znajdź managera działu, do którego chciałbyś aplikować. Zaproś go do znajomości i napisz spersonalizowaną wiadomość. Jeśli znasz imię i nazwisko tej osoby, łatwo ustalisz jej adres e-mail. Z reguły jest to imie.nazwisko@firma.pl. Teraz możesz wysłać dokumenty bezpośrednio do osoby decyzyjnej. W ten sposób ominiesz ogólną skrzynkę rekrutacyjną zapchaną setkami aplikacji.
6. Zawsze dopasuj swoje dokumenty do stanowiska
Koniecznie dopasuj CV i list do stanowiska, na które aplikujesz. Umiejętnie pokaż stosowne umiejętności i doświadczenie oraz napisz dopasowane cele zawodowe. Wykreśl wszystkie zbędne informacje. Dzięki temu twoje dokumenty będą znacznie bardziej skuteczne. Dobrze napisana aplikacja wygląda jak oferta. Przekonaj pracodawcę, że cię potrzebuje i pokaż, jak dokładnie możesz mu pomóc. Pisałem o tym w artykule: "Jak napisać CV, na którym rekruter skupi swój wzrok?' Do aplikacji dołącz krótką wiadomość, która zachęci pracodawcę do przeczytania twojego CV i listu.