Budowanie wizerunku w Internecie przestało być domeną firm i marek. Dzisiaj o dobrą reputację w sieci musi zadbać każdy. Nieważne, czy jesteś dyrektorem zarządzającym, przedsiębiorcą czy świeżo upieczonym absolwentem szkoły wyższej: Twój wizerunek w Internecie może Ci otworzyć lub zamknąć drzwi do sukcesu.
Według badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan” - aż 63 proc. małych i ponad 57 proc. średnich firm zatrudnia osoby z polecenia.
Potencjał social media
Rośnie bezrobocie, ale zwiększa się także zainteresowanie serwisami społecznościowymi - swoje konto w przynajmniej jednym z nich posiada już 2/3 polskich internautów. Wzrasta również liczba rekruterów, którzy poszukują kandydatów za pośrednictwem social media. Według analiz serwisu GoldenLine, pod koniec drugiego kwartału 2012 r. było ich o 16 proc. więcej niż kwartał wcześniej.
Jednak osoby otwarte na zmianę zawodową nie zachęcają ich do złożenia oferty udziału w rekrutacji. Około 29 proc. użytkowników GoldenLine nie dzieli się informacjami na temat swojego doświadczenia, a 49 proc. nie informuje o wykształceniu. Aż 7 na 10 profesjonalistów nie chwali się dodatkowymi kursami, szkoleniami czy też znajomością języków obcych. I chociaż 47 proc. użytkowników GoldenLine dołącza do swojego profilu zdjęcie, nieprofesjonalne fotografie są jednym z najczęstszych wizerunkowych błędów wymienianych przez analityków serwisu.
Profesjonalny wizerunek i dobra reputacja to kapitał, który zwiększa szanse kandydata na rynku pracy. Jest on sumą wszystkich jego doświadczeń, osiągnięć, aktywności, ale także opinii, jakie o nim krążą w sieci. Tymczasem, internetowe społeczności wiedzą więcej o polskich użytkownikach niż oni sami - o społecznościach. A wiedzę o budowaniu osobistej marki w sieci zgłębiać warto, bo jednym z kryteriów sukcesu jest postrzeganie naszej działalności przez osoby trzecie.
Wyróżnij się albo zgiń
Budowanie profesjonalnego wizerunku w serwisach społecznościowych warto rozpocząć od przygotowania spójnej i wiarygodnej strategii. Aby imię i nazwisko stało się pożądaną marką, musi być obietnicą „czegoś”, co wyróżnia specjalistę na rynku i stanowi jakąś wartość dla jego odbiorców. Kluczowe w tych działaniach jest więc doprecyzowanie celów, kodeksu wartości, a także świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla działań prowadzonych w sieci.
Warto również pamiętać o tym, że skutecznie i wiarygodnie komunikują się ze swoim otoczeniem tylko ci, którzy doskonale je znają. Profesjonalne zarządzanie osobistą marką nie powiedzie się bez znajomości swojej grupy docelowej, ale również bez wiedzy na temat bezpośredniej konkurencji i jej przepisu na sukces w social media.
Pierwszym krokiem do profesjonalnego budowania wizerunku w serwisach społecznościowych jest stworzenie spójnej i wiarygodnej strategii. Dlatego warto odpowiedzieć na poniższe pytania:
1. Czym wyróżniam się wśród innych specjalistów na rynku? Jakie są moje mocne i słabe strony? Jakie wartości są dla mnie istotne?
2. Jakie cele chcę osiągnąć? Jakie okoliczności mogą mi przeszkodzić w ich realizacji? Kto lub co może mi w tym pomóc?
3. Kim są odbiorcy moich komunikatów? Gdzie ich znajdę? Jakie treści są dla nich interesujące i skąd mogę czerpać wiedzę na ten temat? Jaką formę i styl komunikacji preferują?
4. Kto jest moją konkurencją? W jaki sposób komunikuje się w sieci? Gdzie się pojawia? Jaki ma przepis na sukces w social media?
Jeżeli masz wiedzę – nie zwlekaj
Produkowanie oraz dystrybuowanie interesujących i merytorycznych treści jest ważnym elementem budowania wizerunku profesjonalisty w sieci. Rozpoznawalne i unikatowe teksty nie tylko zachęcają do odwiedzenia fanpage'a, bloga eksperckiego czy mikrologa, ale są także bardziej wiarygodne dla Google i zapewniają wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Są one również całkowitym przeciwieństwem płatnej reklamy - użytkownicy odwiedzający daną stronę robią to chętniej i czerpią z tego większą satysfakcję. Im dokładniej można powiązać informację z daną osobą, tym większa jej wartość. Dlatego jeżeli masz wiedzę, która jest pożądana na rynku - nie zwlekaj. Prawdopodobnie nie było (i może nie będzie) lepszego czasu na dzielenie się nią z innymi.
Co więcej, odnośniki do wszystkich miejsc w sieci, w których internauta generuje jakąś treść, można gromadzić w amerykańskim serwisie: about.me, który jest coraz bardziej popularny w Europie. Pozwala on na stworzenie prostej strony – wizytówki, takiej np. jak: www.about.me/jeffbrown, będącej doskonałym narzędziem wspierającym komunikację wizerunkową. Szukając odpowiedniego narzędzia wspomagającego strategię personal branding, warto się również przyjrzeć jego węgierskiemu odpowiednikowi: Zuuppa.com, który w przeciwieństwie do about.me posiada polską wersję językową i ma nieco bardziej rozwinięte funkcjonalności dotyczące integracji kont pochodzących z różnych serwisów społecznościowych. Generowane przez niego internetowe wizytówki, jak chociażby http://zuppaa.pl/makranczizsolt czy http://zuppaa.pl/dodokis, mają również ogromny potencjał wizerunkowy.
Jak Cię widzą...
Opinie powstają w oparciu o stałą komunikację, dlatego budując wizerunek w serwisach społecznościowych nie można sobie pozwolić na brak aktywności. Jakimi treściami dzielić się ze swoją grupą odbiorców? Oprócz wpisów stricte eksperckich warto przemycać informacje o osobistych wyzwaniach, zawodowych osiągnięciach i bezinteresownych akcjach pomocy. Wizerunek profesjonalisty powinien być możliwie transparenty i przewidywalny, dlatego też dobrze pamiętać o wiarygodnym uzasadnianiu kontrowersyjnych decyzji.
Oprócz konsekwentnego zamieszczania nowych treści na swoich profilach w social media czy na blogu eksperckim, warto także pamiętać o nawiązywaniu i budowaniu relacji z osobami pozostawiającymi opinie oraz komentarze pod dodawanymi wpisami. Możliwość interakcji z autorem zwiększa bowiem czas pobytu użytkownika na danej stronie i częstotliwość jego powrotów. W efekcie wzrasta lojalność odbiorcy, a także jego zaufanie do autora treści.
Dobra reputacja
Coraz więcej serwisów społecznościowych dla profesjonalistów wprowadza opcję wystawiania referencji współpracownikom i partnerom biznesowym – taką możliwość mają już m.in. użytkownicy LinkedIn, Profeo i GoldenLine. To dobry trend dla osób budujących swój profesjonalny wizerunek w sieci, ponieważ zgromadzone opinie oraz świadectwa na temat współpracy zmniejszają ryzyko pracodawców związane z zatrudnieniem nowej osoby oraz uwiarygodniają jej kompetencje i rzetelność.
Tymczasem zła opinia utrudnia robienie interesów i zmniejsza zaufanie do „specjalisty”. Dlatego warto pielęgnować relacje z byłymi oraz aktualnymi pracodawcami i partnerami w biznesie, jak również otaczać się orędownikami opinii czy też ludźmi sukcesu. To często właśnie oni pomnażają i uwierzytelniają informacje w społecznościach.
Realizowanie strategii personal branding w serwisach społecznościowych wymaga zaangażowania i samodyscypliny. Jednak budowana dzięki niej dobra reputacja, ma nie tylko wpływ na osiągnięcie sukcesu zawodowego, ale jest także gwarantem przetrwania w trakcie kryzysu.