Literówki, błędne przeniesienia wyrazów czy brak dopracowania CV od strony wizualnej – to najczęstsze problemy w pierwszym CV studentów. Dla potencjalnego pracodawcy taki życiorys może być oznaką niedokładności kandydata, a skoro widać to już na poziomie projektowania reklamy samego siebie, to dlaczego miałoby być inaczej w pracy? Jak napisać dobre CV?
Dopasuj CV do typu pracy
Projektując CV dopasuj formę i funkcje do typu pracodawcy. Inaczej twoje CV będzie wyglądać, jeśli starasz się o pozycję dyrektora kreatywnego w agencji reklamowej, a inaczej jeśli ubiegasz się o posadę w banku. W pierwszym przypadku powinieneś pokazać kompetencje graficzne i swoją pomysłowość – tutaj poszalej z wizualizacją, pamiętając, że w tej branży wymaga się projektowania tego co nowe. Starając się o pracę w banku, przede wszystkim postaw na funkcję i przejrzystość życiorysu.
Każde działanie komunikacyjno-wizualne będzie wpływało na to, jak pracodawca widzi przyszłego pracownika. Zdjęcie posiada bardzo silne bodźce poznawcze. Niektórzy nawet twierdzą, że na podstawie zdjęcia można poznać człowieka. Czym zatem kierować się przy wyborze fotografii do dobrego CV? Przede wszystkim datą. Wyrzuć zdjęcia komunijne i maturalne, to nie są adekwatne narzędzia prezentacji własnej osoby. Zadbaj o zrobienie profesjonalnej sesji, która świetnie zaprezentuje cię przed przyszłym pracodawcą. Inną kwestią jest typ zdjęcia, który zależy od rodzaju pracodawcy. W przemyśle kreatywnym możemy eksperymentować z mimiką, perspektywą i światłem. Aplikując do pozostałych branż postaw na klasykę i przyjazną aparycję.
Szybka droga pójścia na łatwiznę bywa mylna. Obecnie w Internecie kusi niezliczona liczba gotowych form życiorysów. Tego typu rozwiązania mają jeden zasadniczy problem. Ktoś już je wymyślił i nie tylko ty z nich korzystasz. Dużo większą wartość dla potencjalnego pracodawcy mają życiorysy przygotowane indywidualnie, niż te przygotowane przez zewnętrznych projektantów. Życiorys to reklama sprzedająca z jednej strony informacje o twojej dotychczasowej działalności, a z drugiej osobowość, która powinna być unikalna i niepowtarzalna. Czytelność to najważniejszy element projektowania CV. Potencjalny pracodawca ma do przeczytania wiele życiorysów i tylko krótką chwilę na przejrzenie twoich dokonań, wiedzy i kompetencji. Twoim zadaniem jest ułatwienie mu tego zadania poprzez hierarchię informacji. Najczęstszym błędem jest brak umiejętności zarządzania układem graficznym strony. Dobrym rozwiązaniem może być stosowanie jednego rodzaju czcionki. Dozwolone w tym miejscu wyróżnienia to zmiana wielkości kroju pisma lub stosowanie pogrubień. Podkreślenia, stosowanie różnych czcionek i inne wykwintne ubarwienia zostaw na inną okazję.
Elementy podstawowe w CV
Życiorys to typowy scenariusz autoprezentacyjny. Zacznij od przedstawienia swojej osoby, czyli kim jesteś i jak można się z tobą skontaktować. Kolejny element to doświadczenie zawodowe, które powinno znajdować się w następującej konstelacji: stanowisko – firma – data – pełnione obowiązki – kontakt i referencje. Następnie opisz swoje wykształcenie w podobnym układzie: nazwa uczelni, kierunek, specjalność, data ukończenia. W niektórych przypadkach można dodać tytuł pracy dyplomowej lub szczególne osiągnięcia, np. „stypendium ministra za wybitne osiągnięcia naukowe”. Ostatnim elementem CV mogą być zainteresowania i dodatkowe kompetencje. Potencjalny pracodawca po przeczytaniu życiorysu musi mieć przekonanie, że ma do czynienia z osobą, która jest niezbędna w jego zespole.
Edward Tufte, wybitny projektant informacji zauważa, że większość obecnych projektów jest „przegadana” a forma przerasta treść. Pamiętając, że na ogląd CV przeznacza się od jednej do dwóch minut, projektuj swój życiorys w sposób prosty, czytelny i zrozumiały. Ozdobniki, ubarwienia i inne interesujące dodatkowe elementy zostaw w biurku. Dobrą praktyką jest korzystanie z punktorów i numeracji w miejsce interesującego, aczkolwiek absorbującego tekstu ciągłego.
Pomimo, że dopiero kończysz studia i nie masz dużego doświadczenia postaraj się dopracować swoje dokumenty rekrutacyjne, pamiętając, że CV to bardzo ważny element procesu rekrutacyjnego. Dobrze zaprojektowane pozwala pozytywnie wyróżnić się w morzu konkurencji. Staraj się zaskoczyć potencjalnego pracodawcę, ale w sposób subtelny i nieinwazyjny. Znam anty-przykład młodego projektanta, który chcąc zaskoczyć dyrektora kreatywnego jednego z większych studiów projektowych wysyłał pudełko pełne... pasikoników. Niestety, pracy nie dostał.