statystyki

Resort pracy i UODO tłumaczą, kiedy pozyskiwać adresy: zamieszkania, zameldowania i do korespondencji

autor: Łukasz Prasołek29.08.2019, 07:36; Aktualizacja: 29.08.2019, 09:49
Odrębność zasad przechowywania dokumentów kadrowo-płacowych wynikająca z różnych przepisów pochodzących z różnych dziedzin prawa – pracy, ubezpieczeń społecznych oraz podatkowego – znacznie komplikuje pracę w działach HR. I to niestety nie pierwszy taki przypadek.

Odrębność zasad przechowywania dokumentów kadrowo-płacowych wynikająca z różnych przepisów pochodzących z różnych dziedzin prawa – pracy, ubezpieczeń społecznych oraz podatkowego – znacznie komplikuje pracę w działach HR. I to niestety nie pierwszy taki przypadek.źródło: ShutterStock

Ale, niestety, urzędy nie ułatwiają pracy kadrowym. Zresztą tak samo, jak prawo. Nie wszystkiego zawsze można wymagać i nie o wszystko pytać w kwestionariuszu osobowym. Na dodatek uzyskane informacje trzeba przechowywać w różnych miejscach.

W praktyce wielu firm są wykorzystywane rozbudowane oświadczenia (kwestionariusze), w których pracodawcy zbierają bardzo dużą ilość danych wynikających z różnych przepisów, a więc nie tylko te, które zawarte są w katalogu danych określonym w art. 22 1 kodeksu pracy. Główne dane, o jakie są uzupełniane oświadczenia składane przez pracowników, to te potrzebne do zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych w ZUS oraz te niezbędne do rozliczeń podatkowych. Nie jest więc tak, że dane wynikające z prawa pracy są zbierane odrębnie, a oddzielnie dane dotyczące ubezpieczeń społecznych i jeszcze niezależnie od nich podatkowe. A zatem praktyka uprościła formalizm prawny wynikający z przepisów.

W związku tym pojawia się pytanie, czy można żądać, aby pracownik w oświadczeniu (według starej nazwy – kwestionariuszu) podał różne rodzaje adresów. W najbardziej rozbudowanych dokumentach, z jakimi się spotkałem, wymaga się podania aż czterech adresów:

  • zamieszkania,
  • zameldowania,
  • do korespondencji,
  • właściwego urzędu skarbowego dla do ustalenia miejsca do wysłania PIT-11 przez pracodawcę.

Kodeks pracy pozwala na przetwarzanie tylko pierwszego z nich, czyli adresu zamieszkania. Wymóg podania dwóch kolejnych wynika z przepisów ubezpieczeniowych. Natomiast ostatni nie pojawia się wprost w przepisach. Bywa jednak przetwarzany przez pracodawców z inicjatywy pracowników, którzy podają go, bo nie chcą zmieniać właściwości US wraz ze zmianą miejsca zamieszkania i zameldowania (np. gdy często się przeprowadzają).


Pozostało jeszcze 89% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • StAAbrA(2019-08-29 11:45) Zgłoś naruszenie 00

    Sprzedawcy z tzw. MSWiA też nie mają z tym problemu ... A UODO , RODO , i inne jaczejki dobrze wiedzą , skąd im odnóża wyrastają ... ... ... Aha , powyższe , to już któreś z kolei zawiadomienie tzw. niezależnej - a la Kivanko primo voto i Kimanko secundo voto - prokuratury .......

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane