statystyki

Resort pracy i UODO tłumaczą, kiedy pozyskiwać adresy: zamieszkania, zameldowania i do korespondencji

autor: Łukasz Prasołek29.08.2019, 07:36; Aktualizacja: 29.08.2019, 09:49
Odrębność zasad przechowywania dokumentów kadrowo-płacowych wynikająca z różnych przepisów pochodzących z różnych dziedzin prawa – pracy, ubezpieczeń społecznych oraz podatkowego – znacznie komplikuje pracę w działach HR. I to niestety nie pierwszy taki przypadek.

Odrębność zasad przechowywania dokumentów kadrowo-płacowych wynikająca z różnych przepisów pochodzących z różnych dziedzin prawa – pracy, ubezpieczeń społecznych oraz podatkowego – znacznie komplikuje pracę w działach HR. I to niestety nie pierwszy taki przypadek.źródło: ShutterStock

Ale, niestety, urzędy nie ułatwiają pracy kadrowym. Zresztą tak samo, jak prawo. Nie wszystkiego zawsze można wymagać i nie o wszystko pytać w kwestionariuszu osobowym. Na dodatek uzyskane informacje trzeba przechowywać w różnych miejscach.

W praktyce wielu firm są wykorzystywane rozbudowane oświadczenia (kwestionariusze), w których pracodawcy zbierają bardzo dużą ilość danych wynikających z różnych przepisów, a więc nie tylko te, które zawarte są w katalogu danych określonym w art. 22 1 kodeksu pracy. Główne dane, o jakie są uzupełniane oświadczenia składane przez pracowników, to te potrzebne do zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń społecznych w ZUS oraz te niezbędne do rozliczeń podatkowych. Nie jest więc tak, że dane wynikające z prawa pracy są zbierane odrębnie, a oddzielnie dane dotyczące ubezpieczeń społecznych i jeszcze niezależnie od nich podatkowe. A zatem praktyka uprościła formalizm prawny wynikający z przepisów.

W związku tym pojawia się pytanie, czy można żądać, aby pracownik w oświadczeniu (według starej nazwy – kwestionariuszu) podał różne rodzaje adresów. W najbardziej rozbudowanych dokumentach, z jakimi się spotkałem, wymaga się podania aż czterech adresów:

  • zamieszkania,
  • zameldowania,
  • do korespondencji,
  • właściwego urzędu skarbowego dla do ustalenia miejsca do wysłania PIT-11 przez pracodawcę.

Kodeks pracy pozwala na przetwarzanie tylko pierwszego z nich, czyli adresu zamieszkania. Wymóg podania dwóch kolejnych wynika z przepisów ubezpieczeniowych. Natomiast ostatni nie pojawia się wprost w przepisach. Bywa jednak przetwarzany przez pracodawców z inicjatywy pracowników, którzy podają go, bo nie chcą zmieniać właściwości US wraz ze zmianą miejsca zamieszkania i zameldowania (np. gdy często się przeprowadzają).


Pozostało 89% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • StAAbrA(2019-08-29 11:45) Zgłoś naruszenie 00

    Sprzedawcy z tzw. MSWiA też nie mają z tym problemu ... A UODO , RODO , i inne jaczejki dobrze wiedzą , skąd im odnóża wyrastają ... ... ... Aha , powyższe , to już któreś z kolei zawiadomienie tzw. niezależnej - a la Kivanko primo voto i Kimanko secundo voto - prokuratury .......

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane