statystyki

Zdjęcie pracownika w folderze reklamowym to dla pracodawcy podwójny dylemat

autor: Leszek Jaworski17.11.2018, 19:00
Zawarcie umowy z pracownikiem na rozpowszechnianie jego wizerunku oznacza domniemaną na to zgodę.

Zawarcie umowy z pracownikiem na rozpowszechnianie jego wizerunku oznacza domniemaną na to zgodę.źródło: ShutterStock

Zawarcie umowy z pracownikiem na rozpowszechnianie jego wizerunku oznacza domniemaną na to zgodę. Nie wyłącza to jednak jego prawa do wycofania tego zezwolenia w przyszłości. Przeciwne zastrzeżenie w kontrakcie byłoby niezgodne z prawem. Przed publikacją podobizny pracownika w folderze trzeba mieć także jego zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Również i w tym przypadku może on ją wycofać. 

– Witam państwa na spotkaniu poświęconym folderom reklamowym naszego sklepu – rozpoczął zebranie prezes Kazimierz Dworczyk. – Na wstępie Anna Kowalska, dyrektorka działu marketingu, przedstawi nam plany dotyczące tego folderu – zagaił.

– W folderze zaprezentowane będą zdjęcia naszego sklepu, podstawowy asortyment – zaczęła referować Anna Kowalska.

– A czy w ulotce będą zdjęcia załogi sklepu? – przerwał jej wypowiedź radca prawny Antoni Kwaśniak.

– Tak – odpowiedziała dyrektorka.

– No właśnie, chciałbym, abyśmy właśnie tę kwestię omówili na dzisiejszym spotkaniu – stwierdził prezes. – Plany są takie, że w prospekcie reklamowym mają pojawić się zdjęcia najlepszych sprzedawców.

– Ilu to będzie pracowników? – spytał Kazimierz Dworczyk.

– Około dziesięciu – odpowiedziała szybko kadrowa spółki Maria Pisarska.

– Czy trzeba uzyskać zgodę pracowników na rozpowszechnianie ich wizerunku? – spytał prezes.

– Zacznę od tego, że wizerunek, podobnie jak m.in. zdrowie, cześć, nazwisko lub pseudonim czy tajemnica korespondencji, należy do dóbr osobistych pra cownika, które podlegają ochronie. Dlatego również wizerunek powinien być w odpowiedni sposób chroniony, zwłaszcza na gruncie kodeksu pracy, kodeksu cywilnego, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także przepisów o ochronie danych osobowych. Co do zasady, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim nie można rozpowszechniać cudzego wize runku bez zgody osoby na nim przedstawionej – wyjaśnił radca prawny.

co na to prawo? rada 1

– No dobrze, ale jak rozumieć rozpowszechnianie? Jest na to jakaś definicja? – spytał prezes. – A może pod to pojęcie nie podpada sporządzenie folderu i udostępnienie go w sklepie?


Pozostało jeszcze 92% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane