Ryczałt za nocleg w kabinie pojazdu: Wnioski TK i SN nie do pogodzenia

autor: Paula Koczara, Łukasz Kuczkowski14.12.2017, 09:19; Aktualizacja: 14.12.2017, 10:22
Jednoznacznym rozstrzygnięciem narastających wątpliwości prawnych było wydanie uchwały SN z 26 października 2017 r.

Jednoznacznym rozstrzygnięciem narastających wątpliwości prawnych było wydanie uchwały SN z 26 października 2017 r.źródło: ShutterStock

Sąd Najwyższy potwierdził ostatnio, że podróże służbowe kierowców transportu międzynarodowego można rozliczać na podstawie kodeksu pracy i jego przepisów wykonawczych dotyczących sfery budżetowej. Odmiennego zdania rok temu był jednak Trybunał Konstytucyjny.

Postanowieniem z 20 czerwca 2017 r. Sąd Najwyższy przekazał powiększonemu składowi SN pytanie prawne dotyczące warunków wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi – kierowcy zatrudnionemu w transporcie międzynarodowym, który wykorzystuje nocleg w kabinie pojazdu. Przyczyną skierowania tego zapytania były wątpliwości prawne co do możliwości stosowania względem kierowców transportu międzynarodowego art. 775 par. 3 kodeksu pracy (dalej: k.p.). Przepis ten pozwala na to, aby w sektorze prywatnym warunki wypłaty należności z tytułu podróży służbowej, w tym ryczałtu na nocleg, były ustalane w układzie zbiorowym pracy albo w regulaminie wynagradzania (ewentualnie umowie o pracę, jeśli pracodawca nie jest objęty układem i nie ma obowiązku ustalenia regulaminu wynagradzania). W przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej sąd pytający oczekiwał wskazania, czy należności te mogą być wypłacane w wysokości niższej aniżeli wynikająca z rozporządzenia z 19 grudnia 2002 r. dotyczącego sfery budżetowej (rozporządzenia w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju; dalej: rozporządzenie z 2002 r.).

Sąd Najwyższy w składzie siedmioosobowym 26 października 2017 r. wydał uchwałę (sygn. akt III PZP 2/17), w której udzielił odpowiedzi pozytywnej zarówno na pytanie o stosowanie art. 775 par. 3 k.p. do kierowców transportu międzynarodowego, jak i co do wypłaty im należności na podstawie regulacji wewnątrzzakładowych w wysokości niższej niż przysługująca pracownikom ze sfery budżetowej. Wskazał też, że dopiero gdy ani zakładowe źródła prawa pracy, ani umowa o pracę nie określają wysokości ryczałtu noclegowego dla kierowcy, wówczas – zgodnie z art. 775 par. 5 k.p. – należy się ryczałt w wysokości analogicznej jak dla pracownika budżetówki, ustalony w przepisach wykonawczych do kodeksu pracy.


Pozostało jeszcze 81% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane