statystyki

Nie można wymagać od szeregowego pracownika, by odwoływał kolegę z urlopu

autor: Sebastian Kryczka13.10.2017, 07:00
Przepisy dające pracodawcy prawo odwołania pracownika z urlopu są niestety lakoniczne i nie odpowiadają na pytania związane z samą procedurą.

Przepisy dające pracodawcy prawo odwołania pracownika z urlopu są niestety lakoniczne i nie odpowiadają na pytania związane z samą procedurą.źródło: ShutterStock

Pracodawca ma zamiar odwołać pracownika z urlopu. Ponieważ nie może się z nim skontaktować osobiście, nakazał innemu pracownikowi, aby ten, znając jego numer telefonu, poinformował go o konieczności powrotu do pracy. Pracodawca zagroził, że odmowę potraktuje jako naruszenie obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy, a jeżeli pracownik będzie się upierał przy swoim, to zaniechanie wykonania polecenia uzna za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. Czy rzeczywiście ma prawo wymagać, aby to pracownik odwołał wypoczywającego z urlopu? Czy w razie odmowy może zastosować wobec niego sankcje?

Pracodawca powinien odwołać pracownika z urlopu osobiście, za pośrednictwem osoby wyznaczonej do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy lub poprzez jego bezpośredniego przełożonego. Przepisy regulujące odwołanie z urlopu nie normują szczegółowo kwestii technicznych, lecz należy przyjąć, że nie może cedować tej czynności na szeregowych pracowników ani stosować w razie odmowy środków dyscyplinujących.

Przerwanie wypoczynku to ostateczność

Status pracownika wiąże się z wieloma przywilejami. Jednym z nich jest prawo do corocznego, płatnego i nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego. Korzysta z niego zwykle w terminie uzgodnionym wcześniej z pracodawcą, jednak nie zawsze będzie mógł go kontynuować w sposób niezakłócony – niezależnie od miejsca i czasu, w jakim realizuje prawo do wypoczynku. Pracodawca ma bowiem prawo odwołać go z urlopu. Uprawnienie to powinno być rozwiązaniem ostatecznym, podejmowanym tylko wtedy, gdy obecności pracownika wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania przez niego urlopu.

Przepisy dające pracodawcy prawo odwołania pracownika z urlopu są niestety lakoniczne i nie odpowiadają na pytania związane z samą procedurą. Kluczowe jest dotarcie do zatrudnionego z informacją o potrzebie przerwania wypoczynku i niezwłocznego powrotu do pracy. Problemem okazuje się brak regulacji zobowiązujących pracownika zarówno do ujawniania miejsca wypoczynku, jak i podawania danych kontaktowych, które umożliwiłyby skuteczne odwołanie go z urlopu.


Pozostało 60% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane