statystyki

Zawiadomienie PIP o wypadku przy pracy to nie tylko formalność

autor: Stefan Kamiński15.12.2016, 09:08; Aktualizacja: 15.12.2016, 09:42
wypadek przy pracy

W zależności od ustaleń kontroli inspektor pracy wydaje środki prawne przewidziane w ustawie o PIP w celu wymuszenia na podmiocie kontrolowanym zmian w zakresie stwierdzonego stanu faktycznego.źródło: ShutterStock

U pracodawcy prowadzącego duży zakład produkcyjny doszło do wypadku, w wyniku którego pracownik stracił dłoń podczas obsługi jednej z maszyn. Czy pracodawca w takiej sytuacji powinien zawiadomić Państwową Inspekcję Pracy? Czy takie zawiadomienie ma charakter czysto formalny, czy należy się spodziewać wizyty inspektora pracy w zakładzie? Jakie konsekwencje grożą pracodawcy w sytuacji, gdy zatai przed Państwową Inspekcją Pracy fakt, że doszło do takiego zdarzenia?

Amputacja dłoni to ponad wszelką wątpliwość wypadek ciężki. W takiej sytuacji zdarzenie nie może pozostać prywatną sprawą pracodawcy. Należy o nim zawiadomić właściwego miejscowo okręgowego inspektora pracy, jak również prokuratora. Zawiadomienie takie wiąże się z kontrolą, jaką inspektor przeprowadzi w związku z wypadkiem. Próba zatajenia zdarzenia przed PIP i niepoinformowanie o wypadku jest przestępstwem zagrożonym karą grzywny lub ograniczenia wolności.

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. W zależności od jego skutków można wyróżnić kilka kategorii wypadków przy pracy. Najpoważniejszy to oczywiście wypadek śmiertelny. Za wypadek tego typu uznaje się nie tylko taki, gdzie śmierć nastąpiła w chwili zdarzenia, np. upadek z wysokości. Jest nim również taki wypadek, w związku z którym śmierć poszkodowanego nastąpiła w okresie sześciu miesięcy od zdarzenia. Z kolei w razie wypadku ciężkiego następuje ciężkie uszkodzenie ciała naruszające podstawowe funkcje organizmu i całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie albo trwałe istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała. W sytuacji gdy w wyniku tego samego zdarzenia poszkodowane zostały przynajmniej dwie osoby, jest to wypadek zbiorowy.

Wypadek przy pracy – szczególnie śmiertelny lub ciężki – rodzi po stronie pracodawcy określone obowiązki. W pierwszej kolejności niezbędne jest zapewnienie poszkodowanemu pierwszej pomocy. Wynika to z art. 2091 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666, dalej: k.p.), zgodnie z którym pracodawca jest zobowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Niezbędne jest również podjęcie działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie. Można do nich zaliczyć np. wyłączenie maszyn oraz urządzeń z ruchu, odcięcie zasilania maszyn energią.

Miejsce wypadku powinno zostać należycie zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych. Zabezpieczenie to dotyczy również możliwości niepotrzebnego uruchomienia maszyny i innych urządzeń technicznych, których ruch uległ zatrzymaniu w związku z wypadkiem.


Pozostało 62% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane