Czy towar zakupiony na bazarze podlega reklamacji? Czy bazarowi sprzedawcy powinni mieć zainstalowane kasy fiskalne? O to zapytała Polskie Radio mieszkanka Piotrkowa Trybunalskiego, która próbowała oddać do reklamacji kupioną na bazarze odzież. Sprzedawczyni nie chciała przyjąć towaru. Wcześniej wydała go bez paragonu. Na swoim stoisku nie miała też kasy fiskalnej. Paweł Ratyński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie mówi, że klient na bazarze ma takie same prawa jak kupując w sklepie. Jeżeli z jakichś przyczyn nie ma paragonu, może próbować w inny sposób udowodnić, że właśnie w tym miejscu zakupił towar. Może np. poprosić o pomoc osobę, która była obecna przy zakupie towaru i powołać ją na świadka.

Wiesława Dróżdż rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów dodaje, że zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, kasy fiskalne powinni zainstalować ci przedsiębiorcy, których roczny dochód przekracza 20ścia tysięcy złotych. „To bardzo niski próg, więc kasy fiskalne powinny być dość powszechne" - mówi.

Resort finansów dwa razy w roku prowadzi akcję pod hasłem „Nie bądź Jeleń, weź paragon", której celem jest edukacja społeczeństwa. Jej celem jest uświadamianie klientów, że paragon jest dokumentem na to, że naliczony w cenie podatek trafi do Skarbu Państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego sprzedawcy. Poza tym Wiesława Dróżdż przypomina, że tym, którzy nie wywiązują się z obowiązku instalowania kas fiskalnych grożą wysokie kary. Tylko podczas zimowej akcji nałożono 19 tysięcy mandatów na łączną kwotę około pięciu milionów złotych.

Wysokie kary jednak nie odstraszają nieuczciwych sprzedawców. Zjawiska nieinstalowania przez nich kas i niewydawania paragonów na bazarach, są powszechne. Tak uważają, zapytani przez Polskie Radio, klienci bazarów. Mówią, że rzadko można spotkać tam kasy fiskalne i dodają, że to nieuczciwe w stosunku do tych handlowców, którzy prowadzą swoją działalność w sklepach. Nad wypełnianiem obowiązku posiadania kas fiskalnych i ewidencjonowania sprzedaży czuwają inspektorzy urzędów skarbowych.

Reklama