Wraz nadejściem zimy wszystkich kierowców czekają dodatkowe obowiązki związane z utrzymaniem swojego samochodu. Co prawda, zgodnie z przepisami nie musimy wymieniać opon na zimowe, zabieg ten jednak zdecydowanie poprawni nasze bezpieczeństwo na drogach podczas trudnych warunków atmosferycznych. Za nieodśnieżenie samochodu natomiast możemy już otrzymać mandat. Sprawdź zatem, jak poprawnie przygotować samochód do jazdy zimą.

Jak odśnieżać samochód

Przy pozornie prostej czynności już na starcie pojawiają się problemy. Nie tylko bowiem za nieodśnieżanie samochodu możemy zostać ukarani mandatem, ale także za jego… odśnieżanie. Stać się tak może, gdy robimy to przy włączonym silniku. Pozostawienie pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym grozi otrzymaniem grzywny w wysokości 100 zł.

Co więcej, grozi nam także nawet 300 zł mandatu – tym razem za używanie na obszarze zabudowanym pojazdu, powodującego nadmierną emisją spalin lub nadmierny hałas. Na szczęście ukarani możemy zostać jedynie za jedno z tych wykroczeń. Policja zapewnia, że każdy przypadek naruszeń przepisów rozpatrywany jest indywidualnie i nie łączy się on zawsze z wystawieniem mandatu, dlatego nie powinniśmy zbytnio oddalać się od samochodu, który zostawiamy z włączonym silnikiem. Na pewno pomoże to nam w ewentualnych negocjacjach z funkcjonariuszami.

Jak zatem prawidłowo odśnieżyć samochód przed przekręceniem kluczyka stacyjki? Zgodnie z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym śnieg i lód powinniśmy usunąć z szyb, lusterka, świateł oraz tablic rejestracyjnych. Zadbać należy także o oczyszczenie dachu, z którego spadający podczas jazdy śnieg czy lód może powodować zagrożenie na drodze (art. 66 ust. 1 i 5).

Wiedz, co tankujesz

W sezonie zimowym zmieniają się wymagania jakościowe dla oleju napędowego sprzedawanego na stacjach paliw. Paliwo letnie może bowiem powodować problemy z działaniem silnika już przy temperaturze 0°C.

Jak informuje UOKiK, od 16 listopada do końca lutego temperatura zablokowania zimnego filtru paliwa do diesla powinna wynosić nie więcej niż - 20°C. Ewentualnie stacje paliw mogą oferować olej napędowy o podwyższonej mrozoodporności, tzw. arktyczny, którego dopuszczalna CFPP wynosi do -32 °C.

Sprzedane nam paliwo niespełniające określonych parametrów, które doprowadziło do uszkodzenia naszego silnika może być podstawą do złożenia reklamacji u właściciela stacji. Pamiętać musimy o przedstawieniu dowodu zakupu. W sytuacji, gdy właściciel stacji nie zgodzi się z naszymi żądaniami, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Co sprawdzić przed zimą

• Wymień płyn chłodniczy – sprawdź jego temperaturę zamarzania. Gdy nie jest przystosowany do warunków zimowych, wymień na nowy.

• Ogrzewanie – przed nadejściem mrozów warto zadbać o sprawność ogrzewania w naszym samochodzie. Upewnij się, że sprawne jest podgrzewanie tylnej szyby.

• Zimą szczególnie przydają się wycieraczki. Muszą działać bezbłędnie, tak samo jak płyn, który je wspomaga. Zadbaj by był on odporny na zamarzanie.

• Akumulator – wykonaj pomiar prądu ładowania oraz sprawdź jakość połączeń przewodów. Warto przeczyścić zaciski akumulatora i zabezpieczyć je specjalnym preparatem. Sprawdź układ podgrzewania świec żarowych, czy świec zapłonowych.

• Zamki i uszczelki – części gumowe oraz zamki warto posmarować środkiem chemicznym, dzięki któremu zapobiegniemy ich przymarzaniu.

Co z zimówkami?

Każdego roku przed zbliżającym się sezonem zimowym pojawiają się głosy polityków dotyczące wprowadzenia przepisów zobowiązujących kierowców do wymiany opon na zimowe. Ten rok pod tym względem nie był zaskakujący. Parlamentarny zespół ds. bezpieczeństwa drogowego rozpoczął prace nad projektem, którego istotą jest wprowadzenia zakazu używania opon z głębokością bieżnika mniejszą niż 4 mm. Zgodnie z zawartymi w nim przepisami kierowcy na zimówkach musieliby jeździć od 1 listopada do 15 marca. Inicjatorzy zmian proponują jednak odstępstwo od tego obowiązku w przypadku dodatniej temperatury powietrza lub braku opadów śniegu.
Pomysł ten wydaje się raczej nietrafiony ze względu na panujące obecnie w Polsce mocno zmienne warunki atmosferyczne w okresie zimowym. Warto przy tym zaznaczyć, że i tak, jak wynika z badań TNS Polska, aż 91 proc. kierowców wymienia opony na zimowe.

Jeżeli mamy w planach zakup nowego ogumienia, warto pamiętać, że od ubiegłego roku obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi opony oferowane konsumentom powinny mieć naklejoną na bieżniku etykietę określającą klasę efektywności paliwowej, hałasu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni – informuje UOKiK.

Wysokie amplitudy temperatur, dni mroźne pomieszane z tymi o wiosennej wręcz aurze sprawią zapewne kłopot nie tylko kierowcom, ale i ustawodawcy. Czy i tym razem powracająca jak bumerang sprawa zimówek zakończy się ponownie jedynie na prezentacji pomysłów? Tego, tak samo jak polskiej pogody raczej nie da się przewidzieć.