Niektóre sklepy zachęcają do zakupów, obiecując wymianę towaru w sytuacji, gdy przedmiot kupiony na prezent nie zadowoli obdarowanego. Przyjęcie zwrotu zależy jednak zawsze od dobrej woli sprzedawcy.
Niektóre sklepy zachęcają do zakupów, obiecując wymianę towaru w sytuacji, gdy przedmiot kupiony na prezent nie zadowoli obdarowanego. Przyjęcie zwrotu zależy jednak zawsze od dobrej woli sprzedawcy.
Zdecydowałam się kupić u kuśnierza używane futro i podarować siostrze na gwiazdkę. Czy kuśnierz może skrócić okres reklamacji, powołując się na to, że kupiłam rzecz używaną?
Sprzedawca co do zasady odpowiada za niezgodność z umową, gdy zostanie ona stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania produktu kupującemu. W razie zakupu rzeczy używanej strony mogą termin skrócić do 12 miesięcy, przy tym nigdy poniżej roku. Obie muszą być też co do skrócenia terminu zgodne, nie wystarczy, że sprzedawca złoży jednostronne oświadczenie woli.
Gdy jednak strony nie zawrą umowy co do skrócenia okresu na reklamację, to wynosi on – jak przy rzeczach nieużywanych – dwa lata. W takiej sytuacji sprzedawca nie może odmówić reklamacji rzeczy używanej z powodu, że została zgłoszona po upływie roku.
Podstawa prawna
Art. 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).
Czytelniczka kupiła na mikołajki wnuczce buty. Obawia się jednak, czy dobrze wybrała rozmiar. Czy rodzice dziewczynki będą mogli wymienić buty na inne. Czy sprzedawca będzie musiał się na to zgodzić?
Mam liczną rodzinę i będę robiła duże zakupy prezentów gwiazdkowych. Czy mogę uzgodnić ze sprzedawcą, aby po świętach zgodził się na wymianę tych prezentów, które nie spodobają się moim krewnym?
Aby zaoszczędzić, prezenty kupuję na przedświątecznych wyprzedażach. Coraz częściej sprzedawcy wieszają informacje przy kasie, że produktów z importu i zakupionych na wyprzedaży nie można reklamować. Uważam, że takie ograniczenia nie są zgodne z przepisami. Czy mam rację?
Dostałam prezent z istotną wadą. Sukienka miała krzywo wszyty zamek błyskawiczny. Od osoby, która kupiła mi prezent, otrzymałam paragon, i chcę sporządzić reklamację. Czy muszę uzasadnić, dlaczego domagam się wymiany sukienki na inną?
Dostałam żelazko, które nie nagrzewa się, więc nie można nim prasować. Niestety, moja mama, która kupiła mi prezent, zgubiła paragon. Czy przez to zamknęła mi drogę do reklamacji? Czy w razie przyjęcia żelazka do naprawy czas przeznaczony na nią zostanie wliczony do okresu dwóch lat, w ciągu których mogę składać reklamację?
Na gwiazdkę kupiłam córce sweter, a synowi krawat. Czy powinnam zachować paragony, skoro prezenty wręcza się bez nich?
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej:
W pełnej wersji artykułu znajdziesz odpowiedzi na WSZYSTKIE pytania.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama