Europosłowie wzywają Komisję Europejską do poprawienia procedur obowiązujących w nagłych sytuacjach, które uniemożliwiają podróż. Ich zdaniem powinna być poprawiona procedura reklamacyjna w razie odwołań i opóźnień lotów, odmowy wejścia na pokład oraz zagubienia bagażu.
Posłowie Parlamentu Europejskiego domagają się większej pomocy dla pasażerów linii lotniczych, którzy utknęli na lotniskach z winy przewoźnika. W tym celu postulują o obowiązkowe wprowadzenie przez wszystkie linie lotnicze punktów informacyjnych na lotniskach, w których pasażerowie mieliby możliwość otrzymania natychmiastowej pomocy w razie zaistnienia problemu. Posłowie Parlamentu Europejskiego postulują, aby w takich punktach pracowali odpowiednio wyszkoleni pracownicy, którzy byliby w stanie udzielić pasażerom wszelkiej niezbędnej pomocy: w postaci przebukowania biletu, zmiany rezerwacji lotu, znalezienia zagubionego bagażu oraz przyjęcia wniosku o wypłatę odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.
Ponadto projekt przesłany do Komisji Europejskiej wzywa do utworzenia jednolitego wniosku reklamacyjnego oraz do dokładnego sprecyzowania znaczenia określenia „nadzwyczajne okoliczności”. Określenie to pojawia się w przypadku odwołania lotu przez linie lotnicze, które nadużywają go, aby nie wypłacić pasażerom odszkodowań, należących się z tytułu odwołania lotu, które nie nastąpiło z powodu „nadzwyczajnych okoliczności”.
Osobną kwestią, którą porusza raport Komisji jest wprowadzenie kar dla przewoźników lotniczych, którzy na swoich stronach internetowych ukrywają dodatkowe opłaty za zakup biletu lotniczego. Pomimo obowiązku podawania całkowitej kwoty biletu, którą pasażer zapłaci za jego zakup, niektórzy przewoźnicy nadal ukrywają część opłat dodatkowych, których wysokość jest doliczana do ceny podstawowej biletu dopiero w końcowym etapie rezerwacji.