Nowe przepisy mają skuteczniej chronić konsumentów. Specjaliści od reklamy znajdą jednak sposób, by je obejść – twierdzą prawnicy.
Ceny usługi w przypadku konkursów przeprowadzanych drogą smsową czy telefoniczną będą wyświetlane na ekranie telewizorów przez cały czas trwania spotu reklamującego loterię. Ponadto informacja o koszcie połączenia nie będzie już napisana drobnym maczkiem, którego nikt nie może odczytać.
Takie zmiany wprowadzi nowelizacja rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 6 marca 2012 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży (Dz.U. poz. 295). Zmiany wejdą w życie 4 kwietnia 2012 roku.
Nowelizacja dotyczy SMS-ów o podwyższonej opłacie i droższych połączeń telefonicznych, które są wykorzystywane np. przy konkursach. W telewizyjnym spocie reklamującym taką loterię będzie musiała być podana cena brutto np. za koszt jednego SMS-a czy minuty połączenia.
Ponadto na ekranie telewizora pojawi się informacja o firmie, która świadczy daną usługę. Natomiast wielkość czcionki, jaką zostanie podana informacja o cenie za SMS-a lub połączenie, ma stanowić przynajmniej 60 proc. wielkości tej, którą podany jest numer usługi.
Informacja na ekranie ma być czytelna. Dlatego nie tylko wielkość czcionki będzie miała znaczenie. Jej kolor i krój muszą być dopasowane graficznie m.in. do tła i innych informacji.
– Powstaje coraz więcej przepisów, które mają chronić konsumentów. To dobry kierunek zmian, gdyż przy korzystaniu z niektórych usług są oni „nabijani w butelkę” – mówi Radosław Skowron, adwokat i partner w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór. Obawia się jednak, że nowe przepisy niekonieczne sprawdzą się w praktyce.
– Specjaliści od marketingu i reklamy wymyślą sposób, by obejść te przepisy w taki sposób, aby informacja o cenie usługi nie była zbyt czytelna. To tylko kwestia czasu – mówi Radosław Skowron.
Zmiany czekają też nadawców radiowych. W ich przypadku komunikat informujący o cenie za SMS-a lub połączenie ma być odczytany przez lektora bezpośrednio przed podaniem lub po podaniu numeru telefonu usługi.