statystyki

Czy sporami o przyłączenie do sieci nie powinny się zająć Wody Polskie?

autor: Mateusz Faron09.10.2019, 07:39; Aktualizacja: 09.10.2019, 08:59
Zakres kompetencyjny rozstrzygania sporów między odbiorcą usług a przedsiębiorstwem ustawodawca zakreślił dość wąsko – nie każdy „spór” w potocznym rozumieniu tego słowa jest „sporem” w rozumieniu ustawy, który mógłby podlegać rozstrzygnięciu przez organ.

Zakres kompetencyjny rozstrzygania sporów między odbiorcą usług a przedsiębiorstwem ustawodawca zakreślił dość wąsko – nie każdy „spór” w potocznym rozumieniu tego słowa jest „sporem” w rozumieniu ustawy, który mógłby podlegać rozstrzygnięciu przez organ.źródło: ShutterStock

Skoro strzegą wysokości stawek wodociągowo-kanalizacyjnych, powinny też wnikliwie analizować sytuacje konfliktowe, jakie mają miejsce przy występowaniu o dostęp do sieci. Co na to regulator? Nie we wszystkich kwestiach mamy prawo rozstrzygać – tłumaczy w stanowisku wysłanym DGP.

W ostatnich latach budownictwo, zwłaszcza to o charakterze mieszkaniowym, rozwija się w galopującym tempie. Realizowane są inwestycje zarówno jednorodzinne, jak i wielolokalowe, w szczególności deweloperskie. Trend ten stanowi nie lada wyzwanie dla wszystkich dostawców mediów. Jednak tylko w przypadku dostaw wody i odprowadzania ścieków obowiązki inwestycyjne i rozwojowe spoczywają w pełni na gminach oraz powoływanych do realizacji tego zadania – przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych. Nierzadko wchodzą oni w spory z inwestorami prywatnymi, którzy oczekują bezwarunkowego wyrażenia zgody na budowę nowej infrastruktury i przyłączania jej do już istniejących urządzeń, mimo że takie inwestycje w ogóle nie są przewidziane w planach. Sprawy na tym tle ciągną się latami, kończąc nierzadko w sądach. Po nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z 27 października 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 2180) pojawiła się szansa na efektywniejszy i szybszy sposób rozstrzygania takich sporów.

Nowelizacja powołała do życia nowy organ regulacyjny – dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, do których zadań należy m.in. rozstrzyganie sporów między przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi a odbiorcami usług. A jedną z takich spraw są odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości osób ubiegających się o to. Można domniemywać, że do spraw takich należą również przypadki odmowy wydania inwestorowi prywatnemu warunków technicznych budowy sieci. W każdej takiej sytuacji mamy niewątpliwie do czynienia z problemem przyłączenia danej nieruchomości do sieci, tyle że wymagającym budowy poza przyłączem innych urządzeń. Odmienna interpretacja pozbawiłaby tak naprawdę część zainteresowanych możliwości oddania sporu pod rozstrzygnięcie organu.

Stojące na straży taryfowych cen i stawek opłat Wody Polskie powinny zatem takie przypadki szeroko i wnikliwie przeanalizować. Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, by z jednej strony nakazywać przedsiębiorstwom wydawać warunki budowy sieci, a następnie kwestionować wzrosty cen za wodę lub ścieki spowodowane utrzymaniem i eksploatacją infrastruktury budowanej przez inwestorów prywatnych.


Pozostało jeszcze 80% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane