Takie zmiany przewiduje przygotowany przez izbę wyższą i przesłany do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ostrzeżenia również obowiązkowo będą zamieszczane w reklamach oraz materiałach promujących piwo.
Dodatkowe wymogi
Obecnie przepisy stanowią jedynie, że napoje alkoholowe mogą być dostarczane do miejsc sprzedaży w zamkniętych opakowaniach, zawierających informacje o producencie, rodzaju, ilości oraz mocy trunku. W punktach sprzedaży i podawania alkoholu wymagana jest natomiast widoczna informacja o szkodliwości jego spożywania. Nie istnieje natomiast ustawowy obowiązek umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych bezpośrednio na opakowaniach, w których alkohol trafia do sprzedaży. Informacje takie, np. hasło „w ciąży nie piję alkoholu” lub odpowiadający mu znak graficzny, pojawiają się na niektórych produktach wyłącznie z inicjatywy producentów, głównie na opakowaniach piwa.
Uproszczenia dla firm
Poza obowiązkiem umieszczania napisów projekt przewiduje uproszczenia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych i finansowych. Chodzi m.in. o zniesienie opłat za decyzje zmieniające zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi (obecnie wynoszące 200 zł za każdą decyzję), wydłużenie terminu na zgłoszenie zmian w stanie faktycznym lub prawnym przedsiębiorcy z 14 do 30 dni, a także doprecyzowanie zasad wnoszenia opłat ratalnych za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt skierowany do Sejmu