Zwolnienie z części aplikacji

Jak informuje projektodawca, celem nowelizacji ma być zwiększenie efektywności naboru do kuratorskiej służby sądowej oraz poprawa jej funkcjonowania i organizacji. Aby to osiągnąć, resort proponuje zmodyfikowanie treści przepisu u.k.s., który pozwala ministrowi sprawiedliwości, w szczególnie uzasadnionych przypadkach i na wniosek prezesa sądu okręgowego, zwolnić aplikanta kuratorskiego z pozostałej do odbycia części aplikacji kuratorskiej. Niestety, przepis ten jest tak skonstruowany, że minister nie może tego zrobić bez jednoczesnego zwolnienia aplikanta także ze złożenia egzaminu kuratorskiego. Ustawodawca bowiem zastosował koniunkcję przez użycie spójnika „i”. Tymczasem, jak uzasadnia potrzebę modyfikacji opisywanego przepisu resort, „praktyka wskazuje na potrzebę przyznania Ministrowi Sprawiedliwości również prawa do zwolnienia aplikanta kuratorskiego jedynie z pozostałej do odbycia części aplikacji kuratorskiej, umożliwiając aplikantowi, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, wcześniejsze przystąpienie do egzaminu kuratorskiego”.

Kolejna z proponowanych zmian polega na przeniesieniu z Rady Ministrów na ministra sprawiedliwości kompetencji do określania mnożników wynagrodzenia zasadniczego kuratorów zawodowych i aplikantów kuratorskich, stawek dodatku funkcyjnego i patronackiego oraz szczegółowych warunków przyznawania dodatku patronackiego i dodatku specjalnego. Projektodawca tłumaczy, że zagadnienia te nie mają charakteru horyzontalnego, który mógłby uzasadnić kompetencję RM w tym zakresie. „Ponadto umocowanie Rady Ministrów do wydania aktu wykonawczego wydłuża procedurę jego przyjęcia w stosunku do sytuacji, gdyby organem upoważnionym był Minister Sprawiedliwości” – wskazano.

Nowe legitymacje dla kuratorów

Planuje się również zmiany w przepisach, które regulują zasady wyznaczania członków komisji egzaminacyjnej, przed którą aplikanci kuratorscy składają egzamin. Obecna regulacja stanowi, że składa się ona z czterech członków, przy czym MS i Krajowa Rada Kuratorów powinny być reprezentowani w tym ciele przez co najmniej jedną osobę. Problem jednak w tym, że z obowiązujących dziś przepisów jasno nie wynika, kto może być przedstawicielem tych organów. Planuje się więc doprecyzowanie regulacji poprzez wskazanie, że może być nim wyłącznie kurator sądowy.

Zmiany obejmą także legitymacje kuratorów sądowych oraz aplikantów kuratorskich. Jak zauważa projektodawca, dziś mają one formę książeczkową, która jest archaiczna. „Legitymacje są podatne na uszkodzenia i nie spełniają wymogów bezpieczeństwa” – podkreśla resort. Ponadto wzór takiego dokumentu został określony w przepisach zarządzenia ministra sprawiedliwości, a więc w akcie wewnętrznym, co uniemożliwia uznanie ich za dokument publiczny i uwzględnienie go w wykazie dokumentów publicznych. Aby temu zaradzić, ministerstwo proponuje wprowadzenie obowiązku określenia wzorów legitymacji kuratorów sądowych i aplikantów kuratorskich w drodze rozporządzenia MS. ©℗